În România există 17.000 de firme cu investitori germani şi toate au nevoie de specialişti care cunosc limba lui Goethe, Schiller, a formaţiei Tokio Hotel, a Hertei Müller şi a lui Einstein. Totuşi, germana este devansată de limba engleză, mult mai răspândită şi mai simpatică tinerilor.

De ce ar mai fi nevoie ca studenţii, cadrele didactice şi cercetătorii să înveţe limba germană, când engleza a devenit o „lingua franca" a ştiinţei? Răspunsul se impune de la sine, crede Katja Lasch, directoarea Serviciului German pentru Schimburi Academice (DAAD). „Limba germană favorizează o deschidere largă spre Germania ca spaţiu economic şi al ştiinţei. Ea oferă studenţilor şi cercetătorilor numeroase oportunităţi pentru o carieră internaţională. Absolvenţii care vorbesc limba germană au acces la instituţiile de învăţământ superior şi astfel la peste 12.000 de programe de licenţă şi de master. Germania este o destinaţie de studiu de top pentru studenţii străini", explică Lasch. În România, limba germană se învaţă preponderent la vârstă adultă, iar acesta este un minus, în opinia directoarei Institutului Goethe, Beate Köhler.

„În ultimii cinci ani am pierdut 50% din numărul elevilor care învaţă germana ca primă limbă, iar în ce priveşte a doua limbă, cifrele stagnează", precizează Köhler. Ca motiv, directoarea invocă atât rivalitatea cu limba engleză, cât şi probleme de tip instituţional, precum faptul că nu există catedre pentru profesori, iar posibilităţile de investiţii pentru a introduce germana în şcolile în care nu se face sunt reduse. „Mulţi părinţi ne mărturisesc că şi‑ar trimite copiii la grădiniţe şi şcoli unde se învaţă limba germană, însă lipsesc ofertele. Noi, cei de la Institutul Goethe, ne dorim prin această campanie ca oferta să se conformeze cererii."

Ambasadorul Germaniei la Bucureşti, Andreas von Mettenheim, le-a explicat celor prezenţi la eveniment că această campanie de promovare a limbii germane vine într-un moment cât se poate de propice, pe fondul schimbărilor din educaţie. „Sistemul educaţional românesc păşeşte pe noi drumuri şi ar fi bine să promovăm a doua limbă străină, fără să obligăm totuşi pe nimeni s-o înveţe", precizează Von Mettenheim.

Campania face parte dintr-un amplu proiect derulat în mai multe state europene şi este finanţat de Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Republicii Federale Germania. Campania din România cuprinde mărturii ale unor reprezentanţi de marcă ai societăţii noastre, cunoscători ai limbii germane, imortalizaţi de fotograful Oltin Dogaru într-o serie de portrete ce fac obiectul unei expoziţii itinerante.Campania „Germana - limba marilor idei" îşi propune să demonteze prejudecăţile privind dificultatea de a studia şi-a învăţa limba germană, arătând, totodată, că efortul celor care o învaţă este răsplătit prin numeroasele oportunităţi academice şi lucrative pe care le oferă. DAAD acordă anual o serie întreagă de burse de diferite categorii. Oferta pentru anul universitar 2011 - 2012 va fi publicată în luna aprilie.

Sursa: lupamea.ro