Dupa 1 ianuarie 2007, data la care va intra in vigoare noul Cod Fiscal, in baza caruia vor fi calculate si importurile de masini noi si second-hand, preturile acestora vor creste simtitor. In concluzie, in Romania nu exista nici o sansa ca, dupa integrare, sa se-ntample ca in Polonia unde piata masinilor second-hand a explodat din cauza preturilor mici.
Dacia sa traiasca!
Din cauza introducerii taxei speciale la prima inmatriculare, soferii masinilor la mana a doua vor suporta majorari de cel putin 500 de euro fata de preturile actuale. Taxa si-a facut loc in legislatie pe motiv de protejare a mediului si a sigurantei pe sosele.
Diferenta de peste 2.200 de euro
Sa luam exemplul celui mai vandut model la mana a doua din Romania, Opel Astra, pe benzina, de 1.600 cmc, produs in 1994. Dupa legislatia actuala, pretul final ar fi de 3.077 euro. Pretul platit in Germania este de aproximativ 1.950 euro, 128,5 euro - acciza de 2,5% la valoarea de catalog, 999 TVA-ul de 19% platit la valoarea de catalog a masinii si la acciza. Aceeasi masina ar costa, dupa 1 ianuarie 2007, 5.368 euro: 1.950 pretul din Germania, 974 euro - TVA, 2.444 euro - taxa speciala la prima inmatriculare. Diferenta pentru aututorismul de 12 ani va fi astfel de 2.291 euro, cu mentiunea ca acum nu se inmatriculeaza masini mai vechi de opt ani.
Ceva mai bine cu Euro 3
Acelasi tip de autoturism, Opel Astra, dar cu motor de 2.000 cmc, cu Euro 3, produs in 2000, va avea o diferenta de pret de aproximativ 500 de euro dupa introducerea taxei speciale. Masina costa acum circa 6.059 euro - 3.890 euro pretul din Germania, 702 euro acciza si 1.467 euro TVA. Dupa 1 ianuarie, valoarea aceluiasi Opel Astra va fi de 6.573 euro - 3.890 euro valoarea de cumparare, 1.350 euro taxa speciala la prima inmatriculare si 1.333 euro TVA. Un alt exemplu este VW Golf, masina second-hand de asemenea bine vanduta pe piata auto din Romania. Un astfel de autoturism, produs in 2001, cu motor turbo-diesel, are un pret final, dupa actuala legislatie, de 7.366 euro - 5.700 valoarea din Germania, 359 acciza, 1.307 TVA. La inmatricularea dupa 1 ianuarie, insa, pretul va fi de 8.215 euro, cu 849 de euro mai mult fata de cum ar fi acum.
Importatorii nu sunt ingrijorati
Importatorii sustin ca afacerile lor nu vor avea de suferit dupa introducerea taxei speciale si sustin ca piata se va extinde in viitor. Castigul lor este si acum destul de important, tinand cont de faptul ca pe piata un Opel Astra de 2 litri, din 2000, ajunge la 7.500 de euro, in conditiile in care, cu tot cu taxe, dar adus direct de proprietar, ajunge putin peste 6.000 de euro. Importatorii mai spun ca una este o masina produsa in Germania, pentru piata lor, si alta daca este produsa pentru Europa de Est. Asta pentru ca exista diferenta la calitatea pieselor, asa ca o masina second-hand va fi tentanta intotdeauna.
Nou si ieftin
Taxa pentru prima inmatriculare o platesc si cei care isi cumpara un aututorism nou. Totusi, aceasta este suportabila, avand in vedere ca, pentru o masina de 1,6 litri, pe benzina, taxa este de aproximativ 100 de euro la punerea in circulatie. Taxa nu va mai fi platita de urmatorul proprietar, in cazul in care cumparatorul initial vinde masina.
Tari cu probleme
Cehia. Legislatia impiedica importul masinilor mai vechi de cinci sau opt ani, in functie de tip. In plus, sunt prevazute verificari tehnice suplimentare pentru masinile vechi aduse din afara.
Ungaria. Risca sanctiuni dure din partea Comisiei Europene pentru ca a refuzat pana acum sa explice de ce impiedica importul de masini fabricate inainte de 1996.
Sursa: Transilvania Expres BV
pt alte diskutii
http://www.clubopel.com/viewtopic.php?t=8287