Întreruperile neplanificate în alimentarea cu energie electrică (penele de curent) au lăsat în beznă, anul trecut, fiecare consumator din România, câte 427 de minute în medie. În atare condiții, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) vrea să introducă un sistem de penalizare pentru operatorii din domeniu, arată un raport privind calitatea serviciului de distribuție a energiei la nivelul anului 2013, realizat de ANRE.
Față de anul anterior, când au existat 630 de minute de întreruperi neplanificate, durata acestora a scăzut cu 28%.
La nivelul celor opt distribuitori din țară, cele mai mari întreruperi au fost la CEZ Oltenia (607 minute pe an), urmat de E.ON Moldova (501 min/an) și Electrica Transilvania Sud (467 min/an). Urmează Electrica Muntenia Nord (461 min/an), Electrica Transilvania Nord (460 min/an), Enel Banat (253 min/an), Enel Dobrogea (243 min/an) și Enel Muntenia (240 min/an).
Întreruperile neplanificate au scăzut, per ansamblu, de la 638 min/an (10 ore și 38 minute) în 2008, la 427 min/an (7 ore și 7 minute) în 2013 ( — 211 min/an). ”Este cea mai bună performanță de când se fac înregistrări (din anul 2008 încoace) și, probabil, cea mai bună performanță în general. Se observă că E.ON Moldova a progresat cel mai mult ( — 580 min/an), urmat de Enel (circa — 400 min/an)”, precizează raportul citat.
Totodată, față de anul 2008, întreruperile neplanificate s-au redus la CEZ Oltenia ( — 115 min/an), E.ON Moldova ( — 580 min/an), Electrica Transilvania Nord ( — 214 min/an), Enel Banat ( — 400 min/an), Enel Dobrogea ( — 382 min/an), Enel Muntenia ( — 109 min/an), dar a crescut la Electrica Muntenia Nord ( + 38 min/an) și Electrica Transilvania Sud (+ 17 min/an).
”Pentru anul 2015, ANRE urmărește revizuirea Standardului de performanță pentru serviciile de transport și de sistem ale energiei electrice, respectiv a Standardului de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice, în sensul îmbunătățirii indicatorilor de performanță generali și, ulterior (2016), va introduce un mecanism de stimulare/penalizare tarifară a operatorilor de rețea, care să țină seama de performanțele acestora”, subliniază oficialii ANRE.
Raportul analizat mai arată că, la nivelul țării, anul trecut au fost înregistrați 9.051.415 de consumatori în total, comparativ cu 8.968.523 în anul 2012.
Consumatorii din țară sunt împărțiți în opt zone de distribuție, foste filiale ale Electrica, din care trei sunt încă de stat, iar cinci au fost privatizate.