Colosul de betoane răsărit lângă Teatrul Național ”Marin Sorescu”, parcarea despre care se spune că este, mai degrabă, semi-subterană, are părți bune și părți rele. Asta cred consilierii locali, care, azi, au dezbătut îndelung câteva chestiuni de ordin economic și de design. Cert este că prea multe nu se mai pot face în privința aspectului exterior, care, în prezent, ”zgârâie” rău vederea trecătorilor. Totuși, există și o parte bună a lucrurilor, aceea că parcarea va rezolva (sau așa ar trebui) problema locurilor insuficiente din zona centrală. Viceprimarul Mihail Genoiu a adus câteva explicații legate de funcționarea construcției. Regulamentul de funcționare a parcării poate fi consultat AICI.
Consilierii locali au ridicat problema orarului de funcționare a parcării și au propus modificarea orei limită pentru staționarea pe timp de noapte. Alții au atras atenția că tariful pentru parcarea pe timp mai îndelungat este mai scump decât cel pentru minimul acceptat de două ore. Pe de altă parte, reprezentanții Consiliului local au avut nelămuriri despre cum va arăta, până la urmă, spațiul verde de deasupra parcării și ce se va întâmpla cu busturile personalităților.
Ora 06:00 să devină ora 07:00
”Ora 06.00 dimineața, care este ora limită pentru orarul de noapte, ni se pare și nouă că este prea matinală și am propus să fie puțin prelungit. Sunt prea puțini oameni care pleacă la serviciu la ora 06:00. (…) Poate fi modificată ora 06:00 cu ora 07:00, cu atât mai mult cu cât depășirea orei atrage o o sancțiune, practic, pentru că se plătește o sumă mare în plus”, a afirmat consilierul local PSD Bianca Predescu.
Chiriașii din centru, constrânși să-și facă abonament la parcare
Un alt consilier local a vorbit despre faptul că cetățenii care locuiesc în zona centrului vechi, unde accesul cu autoturismele va fi posibil doar pe bază de cartelă, vor fi împărțiți în două: ”locatarii vor primi cartelă în zona necirculabilă, dacă au mașina înmatriculată la adresa respectivă, și vor duce mașina acolo (în parcările existente n.r.). Cei care vor fi doar chiriași în acele imobile le pot lăsa peste noapte, cu abonament, în parcarea aceasta, pentru că nu au pe talon trecută adresa de acolo. (…)”.
Parcarea nu trebuie să genereze profit
Consilierii au atras atenția și asupra faptului că parcarea pe un număr de ore mai mare este mai scumpă decât pe bucăți. ”Vizavi de tarife, și noi am constatat lucruri care sunt puțin ciudate, dar am constat că ele sunt prinse în contract (…) și sunt rezultate în baza unor studii. (…) Parcarea este un obiectiv de utilitate publică și nu trebuie gândită ca un obiectiv comercial aducător de profit. Scopul nu este să se creeze profit. În contractul de finanțare este prevăzut acest lucru: parcarea trebuie să se autofinanțeze sau cofinanțeze. (…) Periodic, se va face o analiză economică a activității din parcare, dacă se constată că parcarea creează un profit prea mare, atunci tarifele vor fi reduse și, cu ocazia asta, se va umbla inclusiv la ora de dimineață pe care în mod pertinent ați observat-o”.
Genoiu: ”Spațiul verde nu este vizibil din cauza vremii. Stați liniștiți, gazonul e în garanție!”
În discuție a fost readus aspectul parcării, total diferit de ceea ce consilierii locali spun că li s-a prezentat. Viceprimarul Mihail Genoiu a venit cu explicații: ”Am solicitat Direcției de proiecte să verifice suprafața de spațiu verde prevăzută în tema de proiectare, în avizul de la Agenția de Mediu și realitate. Spațiul verde nu este vizibil din cauza vremii care este așa cum este și nu a putut permite ca gazonul să crească. Într-adevăr, stratul de pământ de pe parcare este prevăzut în proiect, este de aproximativ 40-50 de cm și nu va permite vegetație mare, însă sunt și zone care permit un strat vegetal mai mare, mai consistent. Dacă gazonul nu a apărut încă este, ca și celelalte lucruri din proiect, în garanție, și constructorul va trebui să asigure stratul vegetal și întreaga vegetație până la capăt”, a explicat Genoiu.
Hidroizolația, motivul mutării busturilor
”Toată suprafața parcării, toată are o hidroizolație și orice metodă de a fixa ceva pe acea hidroizolație este riscantă și nu care cumva să se spargă, să se înțepe și să permită infiltrații. Busturile vor fi plantate în curtea Bibliotecii, în locul gardului, care va fi dat jos. Eu cred că e o variantă și mai vizibilă și mai centrală și e și legată de Bibliotecă”, a adus lămuriri viceprimarul.
Ca atare, consilierul Ionel Pană a cerut ca în privința amenajării spațiului verde să fie solicitat ajutorul unor specialiști în domeniul arhitectural: ”Să vină arhitecți cu studii de specialitate să rezolve aceste lucruri. Mi mi s-a spus că stratul de pământ e de 90 cm, acum aud că e de 40-50 cm. Eu solicit o soluție dată de arhitecți pentru spațiul verde, nu eu dau soluții, nu suntem noi cei care știm totul”.
Epilog: ”Acum e prea târziu, nu mai putem face mare lucru”
La rândul său, colegul consilir Emilian Ștefârță a readus în discuție că una s-a spus și alta s-a făcut: ”Nouă, arhitecților, atunci când s-a proiectat, ni s-a spus că se va păstra forma malului de pâmânt care era în zona aceea și parcarea va fi ascunsă complet sub zona de vegetație, care urma să fie replantată, nu că va fi păstrată și să se lucreze în tranșee, și, ni s-a mai promis că o se se facă legătura între această parcare și cele două subsoluri care sunt sub Teatru Național și care stau nefolosite. Una peste alta, acum dăm drumul la o parcare care o să ne folosească, însă acum e prea târziu, nu mai putem face mare lucru asupra aspectului”, a concluzionat Ștefârță.
”Probabil, așa cum spunea și domnul Ștefârță, mare lucru nu se va mai putea face, dar se va putea face ceva să se integreze în arhitectura TNC, pe care toți îl admirăm. Dar, trebuie să dăm lucru la parcare, să încheiem acest proiect european care e în posesia constructorului, să-l preluăm ca să putem să demarăm toți acești pași de care dvs. vorbeați și cu care suntem cu toții de acord”, a conchis, la rându-i, vicele Mihail Genoiu.