Nu mică a fost surprinderea clienţilor din supermarket-ul Kaufland când au aflat că nu au voie să cumpere o cantitate prea mare de produse decât cea dictată de conducerea magazinului, din motive numai de ea (adică de conducere) ştiute. Fără explicaţii sau anunţuri prealabile, cumpărătorii au fost lăsaţi… cu marfa-n cărucioare, pentru că politica magazinului s-a schimbat peste noapte.
Mai exact, zilele trecute, cei care au cumpărat zahăr – că, deh, e toamnă şi s-au copt strugurii – au fost înştiinţaţi chiar în momentul când îşi deschideau portofelele pentru a plăti că nu au voie să cumpere mai mult de 20 de kilograme. Motivul: „Nu ştim de ce. Aşa ne-a spus conducerea”. Bineînţeles, niciodată nu e vina mesagerului (în cazul de faţă – a casierului) astfel încât oamenii au cerut o explicaţie de la vestita Conducere. Care conducere nici nu a binevoit să-şi facă apariţia în faţa nemulţumiţilor, nici să afişeze la loc vizibil un anuţ cum că, cităm, „într-un căruţ nu pot să fie mai mult de 20 de kilograme de zahăr” – asta făcând parte tot din încercarea de explicaţie a bieţilor casieri. Singura posibilitate de a ieşi cu câte kg doreşte fiecare e să facă atâtea drumuri câte rezultă din împărţirile şi înmulţirile cu cele 20 de kg admise.
Am mers şi noi la supermarketul cu pricina, pentru a da sau nu curs zvonurilor, şi uimirea noastră s-a dovedit a fi mai mare decât cea a uimiţilor de dinaintea noastră: o nouă zi, o nouă regulă – doar 10 kilograme de zahăr admise pe cap de cărucior. Şi noi, ca şi restul cumpărătorilor, am fost avertizaţi asupra cantităţii exact după ce am aşezat cu greu pe bandă 22 de kilograme de zahăr. Explicaţia: aceeaşi, dezinteresul şi lipsa de respect aceleaşi. „Aşa ni s-a comunicat, n-aş putea să vă spun care este motivul”.
Se pare că, totuşi, noi am fost mai norocoşi: am primit propunerea ca cele 22 de pachete să fie separate şi plătite pe două bonuri. Culmea ironiei a fost la final, odată cu emblematica întrebare adresată de casierele de la Kaufland clienţilor: „A fost totul în ordine?”. Şi dacă aveţi de gând să spuneţi „Nu”, resemnaţi-vă, fiindcă întotdeauna după el vine şi un „la revedere”.
Niciunul dintre şefii de magazin nu s-a deranjat să ofere explicaţii clienţilor.