„Vă place BACH?”

„Vă place BACH?”

1.025
0
DISTRIBUIȚI
1 Stea2 Stele3 Stele4 Stele5 Stele(1 voturi, media: 5,00)

– Violoncelistul Răzvan Suma lansează o nouă provocare
în cadrul celei de-a doua ediţii a turneului său naţional –

Filarmonica „Oltenia”, Miercuri, 24 octombrie, ora 19:00
Deschiderea Stagiunii de Muzică de cameră
* Preţul biletului: 15 lei; 10 lei (elevi, studenţi, pensionari)

• Unul dintre marii compozitorii ai lumii: Johann Sebastian Bach.
• Un instrument de colecţie cu valoare de patrimoniu: violoncelul Maucotel – Fournier, realizat la Paris în 1849.
• Două partituri care impun o virtuozitate artistică deosebită: Integrala Suitelor pentru violoncel solo şi Variaţiunile Goldberg.
• Un spectacol inedit de proiecţii multimedia, asociat compoziţiilor semnate de Johann Sebastian Bach.
Toate aceste elemente reunite de tânărul violoncelist Răzvan Suma, care lansează din nou o provocare iubitorilor de muzică din zece oraşe ale României: „Vă place BACH?”, „alcătuiesc” întrebarea la care artistul vă invită să găsiţi răspunsul la finalul concertelor susţinute în cadrul turneului său naţional.

În martie 2012, violoncelistul Răzvan Suma, unul dintre cei mai activi tineri muzicieni români, a susţinut primul său turneu naţional solo, îndeplinindu-şi astfel un vis drag înfiripat încă din timpul anilor de studiu. Intitulat „Vă place BACH?”, turneul a prezentat unui număr de peste 5000 de spectatori din opt oraşe din România o premieră în domeniul muzicii clasice: prima interpretare a unui artist român, într-un singur concert, a integralei de suite pentru violoncel semnate de Bach.
Dat fiind succesul de care s-a bucurat turneul, organizatorii – prin Asociaţia Culturală “Analia Selis” – îşi propun să prezinte cea de-a doua ediţie a turneului „Vă place BACH?”
Astfel, Între 2 octombrie şi 7 noiembrie, concertele susţinute de Răzvan Suma vor avea loc la Iaşi, Botoşani, Hunedoara, Satu Mare, Cluj-Napoca, Timişoara, Râmnicu Vâlcea, Craiova, Sibiu şi Bucureşti.
În programul celei de-a doua ediţii a turneului „Vă place Bach?” veţi asculta, la concertele ce vor fi susţinute în din ţară, Integrala Suitelor pentru violoncel solo, partitura lui Bach fiind transpusă într-o „poveste” vizuală graţie proiecţiilor multimedia realizate de Vadim Staver. Portofoliul artistului multimedia include o bogată activitate de montaj, editare şi mixaj sunet, producţie pentru filme artistice, documentare, emisiuni şi seriale TV ş. a. A lucrat la un număr important de pelicule pentru realizarea mai multor etape din zona de post producţie, alături de regizori români sau străini, ca Francis Ford Coppola, Paul Schrader, Paul Negoescu, Malvina Urşianu, Xavier Palad şi David Moreau.
Turneul se va încheia la Bucureşti, printr-un concert extraordinar cu Variaţiunile Goldberg semnate de Johann Sebastian Bach, interpretate la trei instrumente cu coarde: violoncel – Răzvan Suma, vioară – Corinne Chapelle şi violă – Răzvan Popovici, doi invitaţi de talie internaţională.

Violoncelistul RĂZVAN SUMA

Răzvan Suma este unul dintre cei mai activi tineri muzicieni români, ce se mândreşte cu un vast repertoriu realizat în cele peste cinci sute de recitaluri şi concerte susţinute în întreaga lume. Pe lângă activitatea concertistică din România, susţine recitaluri frecvent împreună cu pianistul spaniol Josu Okinena, alături de care a concertat în săli ca „Auditorio Nacional de Madrid”, „Teatro Colon” din Buenos Aires sau „Kursall” din San Sebastian. „Violoncelistul Răzvan Suma a fascinat publicul prin talentul, sensibilitatea şi inteligenţa sa” – astfel îl caracteriza renumita publicaţie germană „Das Orchester” pe tânărul violoncelist român.
Născut în 1977 la Cluj-Napoca, Răzvan Suma a urmat cursurile Liceului de Muzică din oraşul natal, la clasa profesoarei Gabriela Todor. În anul 2000, a obţinut Diploma de Licenţă a Academiei de Muzică din Bucureşti, la clasa maestrului Marin Cazacu, iar în 2002 a început programul de perfecţionare „Artist Diploma” la Longy School of Music – Cambridge – Statele Unite, la clasa profesorului Terry King.
Concursurile de mare prestigiu, ca „Giovanni Batista Viotti” – Italia, „Markneukirchen” – Germania sau „Villa de Llanes” – Spania, sunt doar câteva dintre cele mai importante competiţii de profil la care s-a făcut remarcat Răzvan Suma. Educaţia sa muzicală a fost armonios completată de cursurile de perfecţionare cu maeştrii Marin Cazacu, Arto Noras, Miklos Pereny, Radu Aldulescu, Aurel Niculescu, Mirel Ianovici, Herre-Jan Stegenga, Frans Helmerson. A colaborat cu nume importante ale muzicii clasice internaţionale, precum Maxim Vengerov, Cristian Badea, Cvartetul „Borromeo”, Cvartetul „Voces”, Silvia Marcovici sau Misha Katz.
Răzvan Suma a participat, din 2006 până în prezent, la şase turnee în formulă de Trio – „Romanian Piano Trio” sau Trio „Strad” – alături de Alexandru Tomescu, Horia Mihail, respectiv Toma Popovici. Alături de Marin Cazacu, Alexandra Guţu şi Octavian Lup, în componenţa Cvartetului de violoncele „Cellissimo”, Răzvan Suma a fost prezent pe scene din Italia, Portugalia, Macao sau Maroc.
Primul turneu solo susţinut de Răzvan Suma, „Vă place BACH?”, ediţia I (1-21 martie 2012), a însemnat prima interpretare a unui artist român, într-un singur concert, a integralei suitelor pentru violoncel solo semnate de J. S. Bach.
În 2009, Răzvan Suma a devenit solist al Orchestrelor şi Corurilor Radio, iar în calitate de profesor asociat la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti desfăşoară o intensă activitate pedagogică. Este invitat să susţină cursuri de măiestrie organizate în ţări ca Spania, Argentina, Coreea de Sud şi în România, în cadrul atelierelor organizate de Asociaţia „SONORO”.
În ultimii ani Răzvan Suma a realizat o serie de înregistrări speciale, inclusiv pentru Fonoteca de Aur a Societăţii Române de Radiodifuziune, precum şi transmisiuni în direct la posturi de radio şi televiziune (RAI – Torino, MDR – Leipzig, TVR, Acasă TV – România, Radio Berlin, Radio Macao, Radio Sofia, Radio Bucureşti, Radio Euskadi).
În mai 2012, ca urmare a turneului naţional „Vă place BACH?”, Răzvan Suma a lansat, în foaierul Sălii Radio din Bucureşti, prima înregistare completă în România, pe CD, a Integralei Suitelor pentru violoncel solo compuse de Bach. CD-ul – conceput într-o formă modernă, atractivă – este realizat cu sprijinul casei de producţie Sonoro Records.
Instrumentul pe care cântă Răzvan Suma a fost conceput de lutierul Charles Adolphe Maucotel – unul dintre cei mai apreciaţi creatori de instrumente ai epocii sale – şi a fost realizat la Paris în anul 1849. Acest instrument a aparţinut în sec. XIX celebrului violoncelist francez Pierre Fournier. Violoncelul Maucotel – Fournier i-a fost oferit lui Răzvan Suma în anul 2009, de „Fundaţia Musicha” din San Sebastian, Spania.

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Suitele pentru violoncel solo
În anul 1708, J. S. Bach obţine postul de organist de curte şi maestru de concerte la Curtea Ducelui de Weimar. În această calitate, îi revenea obligaţia de a compune nu numai muzică pentru orgă, dar şi compoziţii pentru ansambluri orchestrale, bucurându-se de protecţia şi prietenia ducelui Johann Ernst, el însuşi compozitor talentat. La un moment dat, din cauza deteriorării raporturilor cu Ducele Wilhelm Ernst, compozitorul este nevoit să părăsească Weimarul în 1717, transferându-se la Curtea Prinţului Leopold von Anhalt-Köthen. În acest timp, compune cele Şase Concerte brandenburgice, precum şi Suitele pentru violoncel solo, Sonatele şi Partitele pentru vioară solo şi Suitele pentru orchestră.
În istoria muzicii, cele Şase suite pentru violoncel solo de J. S. Bach se înscriu printre cele mai reprezentative lucrări de gen. Se pare că lucrările au fost scrise între anii 1717 – 1723, când J. S. Bach deţinea postul de maestru de capelă la Curtea princiară din Köthen.
Din punct de vedere componistic, suitele pun în valoare o mare varietate de motive melodice deosebit de expresive, cunoscând, de-a lungul timpului, numeroase versiuni interpretative (transcripţii pentru violă, contrabas, chitară clasică, corn, saxofon, trombon ş. a.).
Totuşi, o datare cronologică precisă a celor Şase suite pentru violoncel solo nu poate fi stabilită. Cu toate acestea, unii succesori ai lui J. S. Bach, bazându-se pe analiza comparativă a stilului componistic, agreează ipoteza conform căreia lucrările ar fi fost finalizate mai înainte de Sonatele pentru vioară, mai precis – înainte de anii 1720. Interesant este de remarcat faptul că lucrările nu se bucurau de popularitate până la începutul secolului al XX-lea, acreditându-se ideea că iniţial ar fi fost elaborate ca un set de studii tehnice pentru violoncel. După descoperirea Ediţiei “Grützmacher” într-un obscur anticariat, Pablo Casals a devenit interesat de lucrări, începând să le studieze cu pasiune. Astfel, Casals a şi oferit prima înregistrare audio a lor, deşi trecuseră aproape 35 de ani de la momentul descoperirii acestora.
Spre deosebire de Sonatele pentru vioară, nu a supravieţuit în timp nici un manuscris al Suitelor pentru violoncel. În pofida acestui fapt, cercetarea unor surse secundare (inclusiv o copie rămasă de la Anna Magdalena, cea de-a doua soţie a compozitorului) infirmă ipoteza înstrăinării manuscriselor. Disputa privind autenticitatea fragmentelor relevate s-a adâncit în zilele noastre, remarcându-se chiar unele voci (precum este profesorul Martin Jarvis) care încearcă să impună ideea conform căreia însăşi Anna Magdalena Bach ar fi fost autoarea reală a câtorva lucrări din setul de şase. Mai mult, Jarvis a lansat ipoteza că ea s-ar fi implicat şi în scrierea Ariei din Variaţiunile Goldberg.

Pentru detalii despre turneul naţional „Vă place BACH?” vă invităm să consultaţi site-ul www.razvansuma.com

“Vă place BACH?” – turneu naţional susţinut de Răzvan Suma – ediţia a II-a

2 octombrie – 7 noiembrie 2012
2 octombrie Iaşi Filarmonica “Moldova” 19.00
4 octombrie Botoşani Teatrul “Mihai Eminescu” 19.00
12 octombrie Hunedoara Castelul Corvinilor 19.00
14 octombrie Satu Mare Filarmonica Satu Mare 18:30
16 octombrie Cluj-Napoca Casa Universitarilor 19.00
18 octombrie Timişoara Sala “Capitol” 19.00
20 octombrie Râmnicu Vâlcea Salina Ocnele Mari 12 am
24 octombrie Craiova Filarmonica “Oltenia” 19.00
30 octombrie Sibiu Sala “Thalia” 19.00
7 noiembrie Bucureşti SALA RADIO 19.00

Biletele se pot achiziţiona de la sălile de concerte din ţară, iar în Bucureşti de la casa de bilete a Sălii Radio, din oficiile Poştei Române semnalizate Bilete.ro sau on-line pe www.bilete.ro.

Proiect cultural finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional

Eveniment organizat de Asociaţia culturală „Analia Selis”.

Coproducător: Radio România Muzical

Partener media principal: Smile Media.

Parteneri media: Radio România Cultural, Radio România Actualităţi, România liberă, Academia Caţavencu, Casa mea, Şapte Seri, Accente, Cariere, PORT.ro, Ziare.com, Art Act Magazine, Bucharest Herald şi Feminis.

Sponsorii turneului: BMW Group Romania şi Carol Parc Hotel.



Spune-ti parerea

Pentru a putea lasa comentarii logheaza-te cu contul CraiovaForum folosind formularul din partea dreapta sau Inregistreaza-te daca nu ai cont.