Premieră absolută la Craiova – Otello de G.Verdi

Premieră absolută la Craiova – Otello de G.Verdi

973
2
DISTRIBUIȚI
1 Stea2 Stele3 Stele4 Stele5 Stele(1 voturi, media: 5,00)

DESCHIDEREA STAGIUNII 2013 – 2014 A TEATRULUI LIRIC ELENA TEODORINI

Teatrul Liric Elena Teodorini vă invită la conferința de presă ce va avea loc în foaierul Teatrului, marți- 8 octombrie 2013, ora 12:00, unde se va anunța oficial deschiderea Stagiunii 2013-2014 cu premiera absolută a operei Otello de G.Verdi, sub conducerea muzicală a maestrului Gheorghe Stanciu, în regia tânărului și talentatului Rareș Zaharia. 

Otello este penultima dintre operele compuse de Giuseppe Verdi, pe un libret de mare calitate scris de Arrigo Boito după celebra piesă Othello a dramaturgului englez William Shakespeare. Ca și în cazul ultimei sale opere, Falstaff, se observă influența clară wagneriană, trecerea de la opera bazată pe arii și tehnica de interpretare bel-canto la genul cunoscut ca fiind operă simfonică.

Premiera operei Otello a avut loc la Milano, la Teatro alla Scala, în ziua de 5 februarie 1887.

Teatrul Liric Elena Teodorini aduce în fața publicului craiovean o premieră deosebită într-o  distribuție de excepție. Vom avea pe scenă nume precum: Dragana Radakovic (Serbia) care va debuta în rolul Desdemona, Marius Budoiu (Cluj-Napoca) în rolul Otello și Stefan Ignat (Bucuresti) în rolul Iago.

Regia îi aparține lui Rareș Zaharia, la adresa căruia lumea teatrului și operei nu poate să aducă decât laude. A lucrat ca asistent al Irinei Brook (fiica celebrului regizor Peter Brook), cu care a colaborat la Giulio Cesare in Egitto de G.F. Händel, pentru Théâtre des Champs-Elysées din Paris. În 2007 devine asistentul lui Silviu Purcărete. Colaborează cu marele regizor român la Gianni Schicchi de G. Puccini (Teatrul Maghiar din Cluj, octombrie 2007), Măsură pentru măsură de W. Shakespeare (Teatrul Naţional din Craiova, martie 2008) şi la premiera mondială a operei Love and Other Demons de Peter Eötvös de la prestigiosul Festival de Operă de la Glyndebourne (august 2008; în distribuţie: Nathan Gunn, Felicity Palmer, Robert Brubaker, Jean Rigby etc.).

Distribuția:

Otello: Marius Budoiu (Cluj-Napoca)

Desdemona: Dragana Radakovič (Serbia)

Iago: Stefan Ignat (București)

Emilia: Diana Ardelean

Cassio: Florin Ormenișan

Roderigo: Ion Sandu Filip

Lodovico: Sorin Drăniceanu

Montano: Dragoș Drăniceanu

Un Sol: Adrian Grădinaru

 

Conducerea Muzicală: Gheorghe Stanciu (Constanța)

Regia Artistică: Rareș Zaharia (Franța)

Costume și Decoruri: Răsvan Drăgănescu

Asistent Regie Artistică: Arabela Tănase

Maestru de cor: Georgiana Popescu

Concert-maestru: Dan Bozgan

Regia Tehnică: Mihaela Grama

 

 

Despre… Dragana Radakovic

 

Dragana Radakovic s-a născut la Novi Sad, Republica Serbia. Şi-a terminat studiile de Licenţă şi Master la două departamente ale Facultăţii de Muzică din Belgrad: Arte vocale, la clasa prof. Radmila Bakočević şi Dirijat, la clasa prof. Stanko Šepić. Şi-a continuat dezvoltarea profesională în Italia, urmând masterclass-uri cu renumitele soprane: Renata Scotto, Mirella Freni, Magda Olivero şi Bruna Baglioni. Cea mai importantă şi realmente covârşitoare contribuţie pentru progresul ei a avut-o prof. Nikola Mitić.

În timpul studiilor, a avut şansa de a cânta la Teatrul Naţional din Belgrad în următoarele roluri: Musetta din „Boema” de G. Puccini, Cherubino din „Nunta lui Figaro” de W. A. Mozart şi Mary Warren din „Vrăjitoarele din Salem” de R. Ward.

Începând cu martie 2002, a cântat rolul Abigaille din „Nabucco” de G. Verdi în două producţii ale Teatrului Naţional din Belgrad.

A apărut în rolul Rosalinda din „Liliacul” de J. Strauss-fiul la Teatrul Naţional Sârb din Novi Sad, în trei stagiuni consecutive, între 2004 şi 2007.

Şi-a făcut debutul în Odabella din „Attila” de G. Verdi la Teatrul Naţional Slovac din Maribor şi la Festivalul Internaţional de la Ljubljana (Cankarijev dom) în stagiunea 2005-2006. În 2007, a triumfat în acelaşi rol în Italia, la Teatrul Comunal din Modena, la Teatrul Comunal din Piacenza şi la Teatrul Comunal din Ferrara, în regia faimosului Pier Luigi Pizzi şi sub bagheta lui Francesco Rotta.

În acelaşi an a apărut pentru prima oară în rolul Marguerite din „Faust” de Ch. Gounod la Teatrul Naţional Slovac din Maribor şi la Festivalul Internaţional de la Ljubljana (Cankarijev dom), precum şi la Festivalul de vară din Italia – Oderzzo.

În stagiunea 2007-2008 a debutat în rolul Leonora din „Trubadurul” de G. Verdi, la Teatrul Naţional din Belgrad, rol pe care îl cântă în continuare. În aceeaşi perioadă a interpretat partida de soprană din „Simfonia a IX-a” de L. van Beethoven cu Orchestra Filarmonicii din Belgrad, precum şi rolul titular din „Silvia” de E. Kálmán, la Teatrul Naţional Sârb din Novi Sad.

În 2008, în concertul dedicat lui G. Puccini de la „Palas del Art” – Valencia, Spania, a cântat alături de Juan Pons, Mariella Devia, Daniela Barcelona şi marele maestru Placido Domingo.

În rolul titular din „Tosca” de G. Puccini şi-a făcut debutul la Teatrul Naţional din Belgrad în stagiunea 2008-2009, obţinând cu acest rol mari succese şi în Italia, la Festivalul de Operă de la Macerata.

Cu Leonora din „Forţa destinului” de G. Verdi a debutat în stagiunea 2009-2010, la Teatrul Naţional din Belgrad.

În 2009 a apărut pentru prima oară în România în rolul Abigaille din „Nabucco” de G. Verdi, la Opera Naţională Română din Timişoara. De atunci, a fost invitată în mod constant în acest teatru de operă, întruchipând rolurile: Tosca, Aida, Adriana Lecouvreur şi Donna Anna.

La începutul anului 2011 a debutat la Opera Naţională Română din Cluj-Napoca în rolul Aida, iar în mai 2011 a cântat tot aici Tosca, dedicat legendarei soprane Virginia Zeani.

În septembrie 2011 şi-a făcut debutul în rolul titular din „Adriana Lecouvreur” de Fr. Cilea, la Opera Naţională Română din Timişoara.

În noiembrie 2011 a fost invitată pentru prima oară să cânte în Olanda şi Belgia rolul titular din „Tosca” de G. Puccini, în teatrele muzicale din Breda şi Brugge. În decembrie 2011 a debutat la Teatrul Liric „Elena Teodorini” din Craiova în rolul Abigaille din „Nabucco” de G. Verdi, urmat de rolul titular din „Aida” de G. Verdi, în ianuarie 2012.

Tot în ianuarie 2012 a fost invitată în premieră la Teatrul Naţional Croat din Osijek, în rolul Abigaille din „Nabucco” de G. Verdi.

În februarie 2012 şi-a făcut debutul în rolul Donna Anna din „Don Giovanni” de W. A. Mozart, la Opera Naţională Română din Timişoara, căruia i-a urmat apariţia în acelaşi rol în Germania, în teatrele din München, Dortmund, Wolfsburg, Saarbrücken şi Frankfurt.

Din martie 2012 a început colaborarea cu Opera Naţională Română din Constanţa, unde a cântat Abigaille, Tosca şi Aida, fiind totodată invitată cu aceste roluri la festivalurile internaţionale de la Timişoara, Sibiu, Constanţa şi Hunedoara.

A dat concerte memorabile în Olanda şi Belgia: „Tilburg Concertzaal Muzik Theater” din Brugge, „Chasse Theater” din Breda şi „Anton Philipszaal” din Haga.

În februarie 2013 a colaborat cu Filarmonica de Cameră din Zürich, într-un concert dedicat aniversării lui G. Verdi – 200 de ani de la naştere.

În mai 2013 a apărut pentru prima oară în rolul titular din „Norma” de V. Bellini, la Teatrul Naţional Croat din Osijek. A urmat debutul în rolul Nedda din „Paiaţe” de R. Leoncavallo, în România.

Despre…

Marius Vlad Budoiu s-a născut în Cluj-Napoca, oraș în care a absolvit Liceul German, apoi Academia de Muzică. Cei care l-au îndrumat pe drumul cântului vocal au fost tatăl său, baritonul Ion Budoiu, Edith Simon, iar apoi Gheorghe Roșu. Încă din al doilea an de studenție artistul a fost solicitat pentru colaborări de către instituțiile de artă din țară.

După încheierea studiilor, Marius Vlad Budoiu a activat ca solist la Opera Română din Cluj, preferând apoi să abordeze dimensiunea pedagogică a cântului la Academia de Muzică din Cluj.

Artistul a debutat la 21 de ani în repertoriul vocal-simfonic cu lucrarea Simfonia a IX-a de Beethoven, la Filarmonica din Târgu Mureș, apoi, în repertoriul de operă în rolul Lenski (Evgheni Oneghin), la Opera Maghiară din Cluj. În 1995, tenorul a câștigat Premiul I la Concursul Traian Grozăvescu (Lugoj) și la Concursul Mozart (Cluj). Anul 1996 i-a adus solistului Premiul III la Concursul de Lied Robert Schumann (Zwickau), iar anul 1997 Premiul I la Concursul Internațional Hariclea Darclée din Brăila.

Primele roluri pe scena Operei Române din Cluj au fost Rodolfo (La Bohème de G. Puccini) și Alfredo (La Traviata de G. Verdi). Itinerariul său artistic a continuat printr-o serie de roluri mozartiene: Don Ottavio (Don Giovanni), Tamino (Die Zauberflöte) și Idomeneo (Idomeneo). Repertoriul său a cuprins în timp roluri ca Jose (Carmen), Radames (Aida), Canio (Pagliacci) și Calaf (Turandot). Este tenorul român cu repertoriul cel mai vast.

Cu rolul Tamino și-a făcut debutul pe scena Operei Naționale din București, în 1996, participând ulterior la turneul acesteia în Anglia. De asemenea, repertoriul său vocal-simfonic este foarte bogat, astfel că în lucrările abordate de Marius Vlad Budoiu se regăsesc creații de la Händel (Messiah, Judas Maccabeus, Israel in Ägypten) la compozitori ai secolului XX, precum Britten (War Requiem, Serenade, Les Illuminations). El este un muzician complex și este solicitat de către autorii contemporani pentru numeroase lucrări în primă audiție.

Marius Vlad Budoiu a abordat în timp un repertoriu din ce în ce mai dificil. Astfel el este singurul tenor din România care a reușit cu succes să intre în repertoriul de tenor dramatic și care abordează roluri ca Otello (Otello), Samson (Samson et Dalila) sau Lohengrin (Lohengrin).

Demonstrând calități artistice remarcabile, tenorul Marius Vlad Budoiu a fost solicitat de toate scenele lirice și de filarmonică din țară și de ani de zile numele său apare pe programele din străinătate, unde a demonstrat calitate vocală și profesionalism. A cântat astfel în Anglia, Franța, Spania, Italia, Germania, Belgia, Olanda, Austria, Elveția, Ungaria, Bulgaria, Serbia, Polonia, Cehia, Slovacia, Turcia și Japonia.

Pe lângă activitatea solistică, Marius Vlad Budoiu este Doctor în Muzică și predă de 15 ani la Academia de Muzică din Cluj, cu rezultate remarcabile. Sub îndrumarea lui s-au lansat nume precum George Petean, unul din cei mai importanți baritoni ai lumii, Ștefan Pop, Iurie Ciobanu, Daniela Păcurar, Adela Zaharia, Bogdan Baciu, Bogdan Taloș, Ovidiu Daniel, Geani Brad, Pataki Adorján, sauCristianHodrea, pe care publicul român, și nu numai, a avut ocazia deja să-i aprecieze în lucrări vocal-simfonice sau pe scena operei.

Despre… Rareş Zaharia 

 

Rareş Zaharia s-a născut într-o familie de artişti. A debutat ca actor pe scena Teatrului Naţional din Iaşi la vîrsta de şapte ani, iar cîteva luni mai tîrziu susţinea primul său recital de pian. A făcut studii de istoria artei la Bucureşti şi la Paris (în prezent, este doctorand la Sorbona cu o teză despre „Renaşterea teatrului antic în Italia, de la Orfeo de Poliziano la Orfeo de Monteverdi“).

În paralel, a făcut studii de canto. În 2006 a lucrat ca asistent al Irinei Brook (fiica celebrului regizor Peter Brook), cu care a colaborat la Giulio Cesare in Egitto de G.F. Händel, pentru Théâtre des Champs-Elysées din Paris.

În 2007 devine asistentul lui Silviu Purcărete. Colaborează cu marele regizor român la Gianni Schicchi de G. Puccini (Teatrul Maghiar din Cluj, octombrie 2007), Măsură pentru măsură de W. Shakespeare (Teatrul Naţional din Craiova, martie 2008) şi la premiera mondială a operei Love and Other Demons de Peter Eötvös de la prestigiosul Festival de Operă de la Glyndebourne (august 2008; în distribuţie: Nathan Gunn, Felicity Palmer, Robert Brubaker, Jean Rigby etc.).

În stagiunea următoare, Silviu Purcărete i-a încredinţat reluarea spectacolelor sale Evgheni Oneghin de P.I. Ceaikovski, la Opera din Braunschweig (un spectacol creat la Opera din Bonn), şi Love and Other Demons, la Opera din Köln.

Vă dorim o zi plăcută, și vă așteptăm cu drag!



2 COMENTARII

  1. #1
    Addicted!
    Data de inscriere
     15-11-2009
    Locatie
     bals
    Mesaje
    1643

    cand eram mici ne ducea scoala dar acum saracia ne tine departe

  2. #2
    Addicted!
    Data de inscriere
     31-07-2007
    Locatie
     BlueSud
    Mesaje
    1591

    e 3 pachete de tigari un bilet.. deci la o piesa s-ar putea face rost de bani..

    40 de lei biletu..

Spune-ti parerea

Pentru a putea lasa comentarii logheaza-te cu contul CraiovaForum folosind formularul din partea dreapta sau Inregistreaza-te daca nu ai cont.