Orice român care a călătorit cu trenul ştia că pe harta acestei ţări există o localitate care se numeşte Piatra-Olt, pentru că aici exista un nod de cale ferată, prin care trecea, indiferent în ce colţ al ţării dorea să ajungă. Mai mult, aici trenurile făceau o pauză, pentru ca locomotivele să fie verificate în depou sau triaj. Astăzi, fenomenul CFR, de care se leagă destinul localităţii Piatra-Olt, este aproape inexistent. Un depou aproape pustiu şi o gară prăfuită este tot ce a mai rămas.

Din 5.000 de angajaţi au mai rămas 200

Cândva, întreg sectorul CFR din oraşul Piatra-Olt avea peste 5.000 de angajaţi, majoritatea localnici, care deserveau depoul, triajul, departamentele pentru călători şi marfă. Astăzi, doar 200 de localnici au mai rămas în acest domeniu, datorită efectelor economice şi disponibilizărilor. Depoul CFR a fost înfiinţat în anul 1987, iar câţiva ani mai târziu aici lucrau 3.000 de angajaţi, majoritatea localnici. Astăzi, mai sunt doar cu puţin peste 100, iar efectul disponibilizărilor masive s-a resimţit în bugetul local.

*

„Probabil că dacă venea un război, nu aveam o asemenea situaţie. Din anul 1987, de când este înfiinţat depoul CFR, am ajuns în anul 2010 ca să avem efectele unei bombe atomice, în sensul că mai mult de jumătate dintre persoane au fost disponibilizate, adică în jur de 700 de locuri de muncă au dispărut. Aţi văzut, când a plecat Nokia, unde erau 2.000 de locuri de muncă, a fost scandal naţional, iar de aici, unde am pierdut 700 de locuri de muncă, suferinţa este doar pe plan intern. De aici am avut un mare deficit la bugetul local, dar s-a rezolvat, să vedem ce se va întâmpla la anul. După disponibilizări au rămas şomeri, pensionari anticipat, oameni care se ocupă de agricultură, fiecare cu ce poate”, spunea dezamăgit primarul oraşului Piatra-Olt, Tudor Udrescu.


Traficul de marfă a scăzut foarte mult

Nodul de cale ferată de la Piatra-Olt există astăzi doar fizic, pentru că traficul a scăzut foarte mult, din cauza situaţiei economice generale. Dacă cetăţenii mai apelează la călătoria cu trenul fie pentru că au anumite reduceri, traficul de marfă prin Gara Piatra-Olt a scăzut drastic. Surse din cadrul CFR ne-au declarat că efectele traficului de marfă s-a redus simţitor datorită dispariţiei mastodonţilor industriali de pe vremea lui Ceauşescu şi a lipsei producţiilor mari agricole.
La călători, numărul trenurilor nu a scăzut foarte mult, dar s-a redus numărul de vagoane, pentru că a apărut concurenţa auto. Astăzi, prin gara de la Piatra-Olt mai trec doar 30 de perechi de trenuri.

*

„Călătorii s-au îndreptat spre auto, pentru că s-a venit în întâmpinarea acestora. Spre deosebire de traficul pe artere rutiere, la tren se are în vedere siguranţa călătoriei, care nu este condiţionată de starea vremii”, susţin surse din cadrul CFR Piatra-Olt.


Gara din oraş, o clădire mult mai spaţioasă decât cea din municipiul reşedinţă de judeţ, are nevoie de reparaţii capitale, altfel se prăbuşeşte pentru puţinii călători care îi mai trec pragul. Reabilitarea clădirii va fi posibilă doar după ce alte oraşe mai mari vor beneficia de gări moderne, însă până atunci călătorii spre Craiova, Slatina, Vâlcea sau Caracal poposesc pe un peron pustiu de gară, cândva foarte aglomerat.



Sursa: gazetanoua.ro