DISTRIBUIȚI
1 Stea2 Stele3 Stele4 Stele5 SteleVoteaza

Activitatea derulată în cadrul Centrului de Oncologie „Sfântul Nectarie” Craiova, în cele aproape trei luni de la inaugurare, avantajele și dezavatanjele pe care le aduce funcția de manager în sistemul privat de sănătate, serviciile ce vor completa activitatea clinicii, despre cât de simplu sau dificil este să lucrezi cu renumitul medic Michael Schenker, dar și despre provocările din acest domeniu, am vorbit, în cadrul unui interviu, cu managerul Centrului, Bogdan Fănuță.    

Reporter: Cum a decurs activitatea Centrului de Oncologie „Sfântul Nectarie” Craiova, de la deschidere până în prezent? Dincolo de actul medical, condițiile hoteliere sunt altfel. Cum simțiți pacienții?

Bogdan Fănuță, managerul Centrului de Oncologie „Sfântul Nectarie” Craiova:  Pacienții și personalul clinicii, la ora actuală, beneficiază de condiții hoteliere extraordinare. Acesta a fost unul dintre marile avantaje ale mutării din fostul spațiu unde ne desfășuram activitatea. Devenise, de aproape un an și jumătate, insuficient. Mutarea a însemnat o nouă suprafață, un salt de la 300-400 de metri pătrați la aproape 1.500-2.000 de metri pătrați, ceea ce înseamnă că putem asigura intimitatea bolnavului, absolut necesară. La rândul lor, medicii au cabinetul lor, au posibilități mult mai mari de a accesa programul informatic. Fiecare are calculatorul lui, fiecare poate să scrie din cele cinci cabinete care se găsesc în spațiile de spitalizare. Din acest punct de vedere, vorbim despre o aerisire a serviciilor medicale.

Rep.: Ați venit din partea cealaltă cu un număr de pacienți. A crescut numărul acestora, gradul de adresabilitate, în cele aproape trei luni de activitate în noul sediu?

B.F.: Din păcate, da. Și spun din păcate pentru că realizezi cât de mari și multe sunt problemele. Avem și un număr mai mare de medici acum, pentru că s-a impus acest lucru. Avem 10 medici pe Oncologie. A mai venit un alt medic care a venit cu pacienții dumnealui. A fost suplimentat personalul și pe parte de asistenți medicali. Suntem bine, din acest punct de vedere. Pacientul nu mai așteaptă mult pentru o programare. Sunt alte condiții acum, în favoarea sa, pentru că știm cât de important este să câștigi timp într-o asemenea situație. Este vital. Numărul pacienților a crescut cu aproximativ 20-25%, față de perioada martie-aprilie. Din păcate, a început să scadă și vârsta. Sunt mulți pacienți tineri. Vorbim de pacienți care au sub 50 de ani.

Rep.: La Radioterapie care este situația?

B.F.: Din luna mai, anul acesta, am intrat în relație contractuală cu cel de-al doilea accelerator liniar. La începutul anului, aveam pacienți pe liste de așteptare și nu mai făceam simulări pentru că această listă devenise atât de mare încât pacienții ar fi trebuit să aștepte foarte mult timp pentru a începe radioterapia. Odată cu cel de-al doilea accelerator liniar, toți pacienții care erau pe liste de așteptare au intrat în program. În prezent, nu mai avem așteptare pe partea de radioterapie.

Rep.: Cât de mult contează condițiile hoteliere pentru psihicul unui pacient care, pentru radioterapie sau chimioterapie, vine pentru o perioadă, foarte des în clinică? Cum ați ales mobilierul, culorile? Ați apelat la un specialist?

B.F.: Pe această parte, a fost o viziune a întregii echipe, mai mult a medicului Michael Schenker. El a fost cel care a vrut foarte multe culori vii în clinică. Împreună am găsit această variantă de a trece de la clasicul gri, la culori vii care să schimbe partea psihologică. În momentul în care intri în clinică este important să găsești ceva diferit. Trebuie ținut cont și de faptul că, din punct de vedere medical, condițiile hoteliere reprezintă un atu. Știm bine ce înseamnă spitalele publice din România. Știu foarte bine ce înseamnă să cârpești, ce înseamnă lipsuri. Ce se întâmplă în public, nu se întâmplă în privat. Condițiile hoteliere sunt superioare, iar în ceea ce privește partea de medicamente, totul este anticipat cu mult timp înainte. Aici nu ai cum să găsești vinovați din exterior. La public, ba achiziția, ba ministerul, ba sistemul. Ei, aici singurul vinovat ești tu, dacă ai sincope. Această libertate a ta, ca manager în sistem privat, este în folosul pacientului.

Rep.: Resimțiți diferențe? Știm că ați fost și la conducerea unui spital din sistemul public.

B.F.: Categoric. În primul rând, nu mai sunt privit ca un om care are anumite interese. La public, întotdeauna există o suspiciune. Ești privit, cumva, ca fiind un hoț. Este un termen dur, dar da, este o realitate. Dacă eu vreau să iau cel mai bun aparat de pe piață, de exemplu, și pun acolo niște condiții, la public, sunt acuzat că am un interes. Aici, îl iau pentru că așa consider că este bine pentru clinică și nimeni nu mă acuză de nimic.

Rep.: De ce sincope la public și aici nu?

B.F.: Pentru că acolo, de exemplu, a cumpăra mănuși este o procedură care durează cel puțin șase luni. Trebuie să plece cu un referat de la un medic de pe secție care vrea mănuși. Ai 50 de secții, trebuie să aduni 50 de referate. Fiecare cu ce mănuși vrea. Să le centralizezi, să vezi care este necesarul pe lună, să vezi necesarul anual. Apoi integrezi în planul anual de achiziții publice. După ce se publică în acest plan anual, se face consultarea pieței, trebuie să ceri oferte, după care urmează procedura propriu-zisă de achiziție publică. Mai urmează o contestație, două și, iată, că durează. Contestațiile nu pot fi anticipate. La privat, mâine dacă vreau 10.000 de perechi de mănuși, dau comandă și rezolv.

Rep.: Privatul aduce vreun dezavantaj? Poate programul?

B.F.: Din fericire, pentru mine, nu. Nu resimt niciun disconfort.

Rep.: În ce punct vă aflați cu organizarea camerei de gardă pentru pacientul oncologic?

B.F.: În cadrul clinicii va funcționa o astfel de structură pe oncologie. În prezent, la nivel de județ Dolj, nu avem o linie de gardă pe Oncologie. Odată cu înființarea liniei de gardă de la noi, nu putem spune că ne vom adresa strict pacienților noștri. Dacă un pacient oncologic are nevoie de un asemenea serviciu, clar poate fi ajutat.

Rep.: Ca și la vechea clinică, nici aici pacientul nu plătește pentru serviciile medicale, nu?

B.F.: Pacienții nu plătesc absolut nimic, nici pe radioterapie, nici pe oncologie. Rămâne totul la fel și reamintim că aici nu avem casă de marcat.

Rep.: Sunt mulți pacienți care întreabă despre posibilitatea de a face un CT, un RMN în cadrul acestei clinici. Face parte din obiective un asemenea serviciu medical?

B.F.: Vom avea, pentru pacienții clinicii, posibilitatea să facem CT-uri. În schimb, din punct de vedere al relației contractuale cu CAS-ul, eu cred că nu numărul CT-urile reprezintă o parte dificilă, al aparaturii, ci există o problemă la nivel de resursă umană. Diagnosticul de cancer, extinderea lui, metastazele, evoluția unui bolnav, acea monitorizare pe termen de cinci ani, nimic din toate acestea nu poate fi făcut de către cineva care nu are experiență. Din acest motiv, la ora actual, preferăm să lucrăm cu oamenii cu experiență, de la clinici ce asta fac, imagistică, decât să investim bani în aparate și să ne confruntăm cu lipsa unui personal foarte bun.

Rep.: Ce tip de spitalizare există, la ora actuală, în cadrul clinicii?

B.F.: Se face spitalizare de zi. Structura noastră așa este prevăzută.

Rep.: Pe Radioterapie? Acolo este mai dificil pentru cei care nu sunt din oraș, știind că ședințele se fac zilnic.

B.F.: Și acolo avem tot spitalizare de zi. Se face zilnic, așa este. Le oferim însă pacienților posibilitatea să se cazeze gratuit. Sunt aproximativ 40 de locuri. Dumnealor se descurcă cu hrana. Sunt mulți care vin din exterior și le este de ajutor. Mai tot timpul suntem la capacitate maximă pe acea zonă.

Rep.: Aveți și punct de recoltare analize?

B.F.: Avem un astfel de punct și mai avem două aparate care ne dau răspunsuri rapide la anumite analize, analize de urgență. În 5, 10 minute, când ai nevoie de un anumit rezultat rapid, pentru analize de urgență, îl primești.  Nu avem un laborator al nostru, ci lucrăm cu un laborator de analize.

Rep.: În privința dezvoltării clinicii, aveți servicii noi spre care țintiți?

B.F.: Noi avem o sală de operații, pe avizul dat de Ministerul Sănătății, cu o sală de post anestezie. Am cumpărat un aparat pentru explorarea pacienților cu cancer pulmonar. Este un aparat de anestezie, dar care nu folosește intubația. Pacientul este ventilat, iar medicul poate să facă o ecografie transbronșică, mici proceduri, biopsii pentru tumori. Am început să achiziționăm parte din aparatură, iar aici vor lucra un medic pneumolog și un anestezist. Noi sperăm ca în perioada septembrie-octombrie să putem da drumul și acestui serviciu.

Rep.: Sunteți acum managerul unei clinici private și lucrați cu unul dintre cei mai buni medici oncologi din țară. Au fost emoții când ați preluat conducerea? Cât de dificil este să lucrați cu medicul Michael Schenker?

B.F.: După 10 ani prin conducerea unui spital public, nu mai am emoții. Nu regret pasul făcut. Important este că noi, echipa, discutăm foarte mult. Luăm decizii împreună privind dezvoltarea centrului. Cât despre a lucra cu medicul Schenker, este simplu să lucrezi cu el. Îl știu de când am terminat facultatea. Aveam lucrarea de diplomă la Oncologie. Atunci el a venit în clinic, la Spitalul Județean Craiova.  Au trecut anii, am colaborat, am fost la căsătoria lui cu Ramona…așa că ne cunoaștem foarte bine. De ce spun că este simplu să lucrezi cu Michael Schenker?! Pentru că avem aceeași filosofie a pacientului. Atâta timp cât filosofia asupra unei boli este una în care medicul trebuie să se sacrifice, să caute să nu „jupoaie” pacientul, atâta timp cât știm că tot ce facem aici trebuie să fie în interesul pacientului, este foarte simplu de lucrat cu doctorul Mike. Foarte simplu, dar greu de dialogat pentru că este foarte greu de prins, fiind extrem de aglomerat.

 

 

 



Spune-ti parerea

Pentru a putea lasa comentarii logheaza-te cu contul CraiovaForum folosind formularul din partea dreapta sau Inregistreaza-te daca nu ai cont.