DISTRIBUIȚI
1 Stea2 Stele3 Stele4 Stele5 SteleVoteaza

Meșterii populari care cu adevărat își respectă propria muncă și, implicit clientul, așa cum este familia Dîlganu din Craiova, au dovedit că, deloc ușor ce-i drept, s-au adaptat vremurilor actuale. Au trecut cu răbdare peste cei doi ani de pandemie, căutând soluții moderne pe care le-au adaptat și mai mult atelierului lor, unde cu migală făuresc și pictează obiecte din lemn.

Totodată, povestește Rodica, în cadrul unui interviu, deși vânzările au mai scăzut, autoritățile nu mai fac parcă nimic în privința susținerii artizanilor, materia primă se tot scumpește, când iubești cu adevărat ceea ce faci, nu ai voie să renunți…pentru că, în cazul ei și al soțului său, respectul și dragostea pentru lemn nu le dau voie să se dea bătuți.

Reporter: Rodica, s-au scumpit toate și nici vremurile ce vor veni nu se anunță a fi foarte bune, financiar vorbind. Cum ați resimțit voi toate aceste schimbări?

Rodica Dîlganu, meșter popular: Traversăm o perioadă dificilă care a început în urmă cu doi ani și încă nu s-a încheiat. Se pare că va fi și mai greu în lunile următoare. Vânzările au scăzut anul acesta, cheltuielile i-au afectat pe toți și se vede și în vânzări. Noi suntem direct producători și avem prețuri destul de bune, pentru toate buzunarele, dar din păcate sunt puțini cei care își mai permit să cheltuie în plus față de strictul necesar. S-au scumpit mult toate materialele. Lemnul, vopseaua, lacul, toate sunt mai scumpe și asta se simte cel mai mult în procesul de producție, iar prețurile obiectelor au crescut, dar nu cu mult pentru că încercăm, cu greu ce-i drept, să le menținem accesibile.

Rep.: Am traversat și perioada pandemiei, când omul a fost orientat către alte produse, având poate alte priorități. Cum ați rezistat voi sau poate ce ați învățat în cei doi ani?

R.D.: În cei doi ani de pandemie, lucrurile în atelierul nostru au mers normal pentru că noi lucrăm pe comandă. Comenzile au venit pe net și au ajuns prin Poșta Română și prin curierat la clienți. Am învățat să ne descurcăm în cele mai grele situații și a trebuit să găsim soluții pentru perioada respectivă.

Rep.: Știu că tu nu ai spus nu comerțului online. Nu vorbim doar despre acești doi ani, ci în general. V-a ajutat faptul că deja aveați o pagină de facebook? Un site? Meșteșugurile, tradiția și social media fac treabă bună împreună?

R.D.: Antreprenoriatul nostru este unul cu parfum tradițional datorită faptului că suntem și meșteri populari, nu doar producători, și am pornit cu ani în urmă micul nostru atelier din dorința de a împleti tradiționalul, meșteșugurile cu partea modern. Rețelele de socializare și netul sunt de ajutor în dezvoltarea oricărei afaceri în zilele noastre, iar prin intermediul lor și tradițiile devin mai cunoscute.

Rep.: Revenind la prețuri, la tarife, unde ați resimțit cea mai mare creștere?

R.D.: Cum spuneam, cea mai mare creștere a prețurilor se simte la materiale: lemn, vopsea, lacuri și este dificil pentru noi să păstrăm prețurile accesibile. Cu toate acestea, noi vom încerca și pe viitor să păstrăm și calitatea, dar și prețurile accesibile.

Rep.: Cu ce obiecte noi ne surprindeți în această perioadă?

R.D.: Avem proiecte noi, mai ales pentru perioada următoare când vin și sărbătorile. Rămân însă secrete ca să vă putem face o surpriză atunci când le vom finaliza și, pe lângă proiectele noastre sunt și cele care vin din partea clienților, obiecte sau modele noi pe care și le dorește fiecare.

Rep.: Rodica, au lipsit, de altfel, evenimentele culturale. Începând cu această primăvară se tot încearcă o revenire la normal, dar parcă voi, meșteri populari, ați rămas pe cont propriu, cel puțin în județul Dolj. Cum simți tu implicarea autorităților locale în relația cu meșterii populari?

R.D.: Așteptam anul acesta cu speranța revenirii evenimentelor legate de meșteșuguri și pe plan local. Nu a fost să fie. Din păcate, evenimente la care înainte de pandemie participam nu au mai inclus și participarea meșterilor, anul acesta. În județele limitrofe Olt, Vâlcea meșterii și meșteșugurile au o promovare bună cu evenimente chiar lunare, organizate în zone frecventate de turiști cum ar fi Salina Ocnele Mari, dar și vernisaje cu tematica legată de tradiții. Este adevărat că în cele două județe mai sus amintite numărul meșterilor este foarte mare. În județul nostru suntem câțiva, dar prin promovare, cercul local de meșteri se poate lărgi . Noi însă am participat la evenimente din țară unde suntem așteptați și apreciați. Ne-am bucura dacă s-ar reveni la evenimente pe plan local, dar nu depinde de noi.

Rep.: Ați fost la Slatina, la Festivalul „Oltenii și restul lumii”, iată, după această pauză. Cum a fost?

R.D.: Târgurile s-au reluat, dar din păcate interesul s-a pierdut parcă. Lumea apreciază, este încântată, dar sunt puțini cumpărători. Cei care vin sunt setați doar pe anumite lucruri. Au fost doi ani de pandemie, iar lumea a mai pierdut din contactul cu meșterii și tradițiile populare. Meșterii populari deja au luat contact cu mediul online și mulți dintre ei, ca și noi de altfel, au acum comenzile de pe net.

Rep.: Voi ați învățat să vă descurcați, cum necum. Ce fac însă tinerii care și-ar dori să scrie povești, talentați fiind, dar nu întrevăd nicio șansă de reușită…Ce îi sfătuiești?

R.D.: Așa cum se confruntă și cei mai tineri care vor să pornească o afacere, așa ne-am confruntat și noi. Probleme apar mereu, indiferent de vremuri. Apar situații dificile, dar noi nu am renunțat. Important este să îți faci visurile să devină realitate și să nu te dai bătut. Să ai încredere în forțele tale și în proiectul tău și, cu siguranță, vei reuși.

Spune-ti parerea

Pentru a putea lasa comentarii logheaza-te cu contul CraiovaForum folosind formularul din partea dreapta sau Inregistreaza-te daca nu ai cont.