Craiova: Electro-”mall” în loc de electro-”putere”

Craiova: Electro-”mall” în loc de electro-”putere”

4.805
7
DISTRIBUIȚI
1 Stea2 Stele3 Stele4 Stele5 Stele(1 voturi, media: 5,00)

Evoluția uzinelor Electroputere Craiova de la ‘citadela electrotehnicii românești’ la spațiu pentru un mall poate fi considerat un exemplu al modului în care au ajuns marile societăți din industria românească dinainte de 1989 pe parcursul a peste 20 de ani de economie de piață.

Fondată la 1 septembrie 1949 și destinată producției de utilaj electrotehnic greu, numele ?Electroputere’ este legat de realizarea sistemului energetic românesc și modernizarea sistemului feroviar și urban. Primele transformatoare de forță au fost realizate în concepție proprie începând cu anul 1951, producția de transformatoare dezvoltându-se atât prin creșterea puterii nominale, cât și prin folosirea de materiale noi pentru miezuri magnetice. În perioada 1960-1965 se diversifică producția și se achiziționează licența ELIN Austria pentru autotransformatorul de 200 MVA și licența ASEA Suedia pentru transformatorul locomotivei electrice.

electroputere mall

(…) Datorită unui însemnat volum de investiții, cooperării cu firme de prestigiu din Elveția, Suedia, Franța, Germania și Italia, precum și a eforturilor unui mare număr de specialiști, marca ELECTROPUTERE a devenit cunoscută în peste 100 de țări de pe toate meridianele globului.
 

De peste 10 ani la Electroputere Craiova a fost sistată producția de locomotive, singurele fabrici care mai funcționează acum în Electroputere fiind Fabrica de Mașini Electrice Rotative (MER) și Trafo—Fabrica de transformatoare de mari puteri produse pentru sistemele energetice din diverse țări, în special din zona balcanică și Orientul Apropiat.

Electroputere Craiova a vândut în 2012 fabrica de locomotive Grupului Grampet, care în același an a cumpărat și fabrica de reparații locomotive Reloc SA din Craiova, aflată vizavi de Electroputere. Pe 20 mai a.c., noua firmă Electroputere VFU-Reloc Craiova a prezentat presei o locomotivă Diesel de 1250 CP, proiectată și realizată la Craiova, în parteneriat cu corporația americană Caterpillar. Conducerea firmei a afirmat că aceasta este prima locomotivă românească după 24 de ani.

(…) Și dacă Electroputere era considerată o comunitate, acum acest nume mai este inscripționat în curtea fostei fabrici doar alături de cuvântul mall, adică ElectroputereMall. ‘Electroputere s-a numit citadela electrotehnicii românești, era Centrala Industriei de Mașini și Aparate Electrice — CIMAE. Electroputere era o comunitate. Intrau zilnic pe poarta fabricii 12.500 de oameni. Aveam policlinică, aveam spital. Acum numele Electroputere mai apare doar alături de cuvântul mall. Nu știu câți oameni merg zilnic la acel mall și dacă o avea 1.000 de angajați. În Craiova hipermarketurile au devenit, după 24 de ani de economie de piață, principalii angajatori cărora mii de șomeri le trimit CV-urile imediat ce află că se mai deschide un magazin. Nu știu cine va mai merge să cumpere. Probabil că fac parte din ultima generație care a văzut cu adevărat industria românească, cum se fabrică un transformator, o locomotivă, un motor electric’, a mai spus Eugen Georgescu, fostul președinte al Asociației Salariaților din Electroputere.

Citește mai mult pe agerpres.ro



7 COMENTARII

  1. #1
    Junior
    Data de inscriere
     08-04-2009
    Mesaje
    87

    Privatizari facute prost, giganti ai industriei romanesti vanduti de catre stat fara sa mai existe vreun interes apoi.
    Chiar daca aceasta intreprindere sau altele ca ea au fost vandute, tot trebuia sa fie protejate de stat.
    De ce nu s-au mai facut locomotive acolo? De ce s-a vandut fabrica de aparataj? …

  2. #2
    Oldtimer
    Data de inscriere
     23-12-2006
    Locatie
     Location Location...
    Mesaje
    1009

    pentru ca productia de bunuri inseamna bani multi, foarte multi daca vorbim de un colos ca electroputere, investiti in cercetare/dezvoltare altfel produsele (mai ales daca vorbim de locomotive si aparataj electric) se uzeaza moral foarte repede. si cum nu s-a gasit nimeni sa aiba atatia bani de investit in cercetare/dezvoltare, produsele au devenit necompetitive si nu s-au mai cumparat. e simplu.
    si ca sa nu fie irosit spatiul, mai bine sa se faca mall-uri. e mai ieftin pt investitori. bani de cheltuit in ele sunt si o sa tot fie din economia subterana.

  3. #3
    Spammer
    Data de inscriere
     31-07-2007
    Locatie
     BlueSud
    Mesaje
    2874

    Cred ca in Romania economia suterana este la fel de mare ca economia de suprafata…

    claxonul la maE™inAƒ E™i flashurile se folosesc A®n situaE›ii excepE›ionale.. dacAƒ claxonezi tot timpul E™i dai flashuri cAƒ aE™a E›i se scoalAƒ E›ie E™i ai impresia ca tot drumul e al tAƒu, ori cAƒ tu te crezi vreun expert E™i le atragi atenE›ia altora care poate nu sunt atA¢t de "experE›i" ca tine, felicitAƒri atunci eE™ti un retardat mintal E™i ar trebui cel mult sAƒ conduci o roabAƒ.. nu o maE™inAƒ.
  4. #4
    Spammer
    Data de inscriere
     16-11-2011
    Locatie
     Craiova
    Mesaje
    2061

    In curand o sa ajungem sa nu mai producem nimic! O tara care nu produce nimic si se bazeaza doar pe „economia subterana” este o mizerie de tara. „Bugetul subteran” se va termina la un moment dat…, asta pentru ca se va duce doar pe „consumabilele ” importate.
    In concluzie: devenim doar consumatori. Statul roman, inca se bazeaza pe taxe, impozite si banii din afara(u.e. , bla-bla)
    Incerc sa dau si un exemplu pe intelesul tuturor:
    sa ne imaginam ca nu avem venituri(productia) si acasa, avem o pusculita in care sunt 10 lei(bugetul). Cheltuim in fiecare zi cate un leu dar nu mai punem nimic in pusculita.. Dupa zece zile nu o sa mai fie nimic si va trebui sa ne imprumutam. Dar de unde ne platim datoria daca noi nu producem nimic??? Si uite asa, ajungem sa vindem toate bunurile pe care le mai avem… si in scurt timp ajungem sa fim sclavii alora care stau cu un colt de paine in mana(uniunea din ****)
    Asta asa, in cateva randuri

    Nemintind nu trebuie sa-ti aduci aminte nimic! http://www.pescardejiu.blogspot.com
  5. #5
    Junior
    Data de inscriere
     08-04-2009
    Mesaje
    88

    deci sectia de aparataj inca exista si face bani, doar ca s-a vandut. locomotivele alea mai sus mentionate de ce nu se pot face la electroputere? existau si oameni capabili si resurse, dar nu s-a mai vrut, alea facute la reloc si softronic sunt facute tot de oameni si proiecte electroputere. coruptia e motivul aici, precum si la alte companii distruse.

  6. #6
    Spammer
    Data de inscriere
     16-11-2011
    Locatie
     Craiova
    Mesaje
    2063
    Citat Mesaj initiat de John87Doe
    coruptia e motivul aici, precum si la alte companii distruse.

    Nemintind nu trebuie sa-ti aduci aminte nimic! http://www.pescardejiu.blogspot.com
  7. #7
    Oldtimer
    Data de inscriere
     23-12-2006
    Locatie
     Location Location...
    Mesaje
    1012

    acele firme produc pentru ca cineva privat le-a luat si a vazut un potential in ele. au investit si acum produc chestii.
    eu cunosc pe cineva care lucreaza la cei care produc locomotiva in colaborare cu CAT si imi zicea ca au deja discutii pentru comenzi din tari din vestul europei. in curand o sa si plece cu locomotiva la nu stiu ce targ de profil prin gremanica. de aici deducem ca daca se vrea, si exista si capital de investit, se poate.

Spune-ti parerea

Pentru a putea lasa comentarii logheaza-te cu contul CraiovaForum folosind formularul din partea dreapta sau Inregistreaza-te daca nu ai cont.