În fiecare an, revista TopGear testează și dă verdicte asupra tuturor mașinilor noi care apar pe piață. În total, am calculat noi că ne trec prin mână mai mult de 150 de mașini / versiuni noi în fiecare an, iar dacă le adăugăm aici și pe cele care nu sunt disponibile în România pentru teste, dar despre care scriu colegii noștri de la centru, din UK, ajungem la peste 350 de verdicte clare.
În mod normal, asta înseamnă că n-ar trebui să ne fie foarte ușor să alegem 10 sau 15, în fiecare decembrie, pentru Premiile TopGear. Cu cât mai multe mașini, cu atât mai multe dileme, nu-i așa? Ei bine, nu. Mașinile noi, ca orice alte produse de pe piață, sunt și ele de mai multe categorii. Unele sunt proaste, cele mai multe sunt plictisitoare, dar unele sunt pur și simplu mult mai bune decât toate celelalte. Mult mai bune. Atât de bune, de fapt, încât dacă ar putea ar țipa să primească un premiu TopGear. Noi nu facem decât să le recunoaștem meritele și să le acordăm premiul.
Deși statuetele cu Stig pe care le înmânăm câștigătorilor cântăresc aproape 2 kile de metal fiecare, premiile noastre sunt mai importante pentru ceea ce reprezintă. Fiecare mașină câștigătoare este selectată de echipa TG, iar când spun echipa mă refer nu doar la Clarkson, Hammond și May, ci și la editorii celor 30 de ediții internaționale ale revistei TopGear. Premiile noastre sunt globale, dar fiecare piață are particularitățile ei și, prin urmare, are și premii specifice.
În afară de contradicțiile clasice (care mașină sport merită premiu: BMW M135i sau Porsche Boxster?), soluționate de obicei, democratic, de cuvântul final al lui Jeremy, anul acesta am mai avut câteva bătălii ideatice în internaționala TopGear. Unii au spus că BMW Seria 6 Gran Coupe ar trebui să intre pe listă, dar imediat au tăcut în fața argumentului că vopseaua mată costă mai mult decât un Logan nou. Unii au ridicat în slăvi Fiat 500L, dar apoi au realizat că are un defect major: nu are spot cu Catrinel Menghia. Iar alții, simpatizați probabil și de cei trei vegani ai redacției TopGear România, au pronunțat timid cuvintele Toyota Prius, doar ca să realizeze în timp ce vorbeau că, dacă tot vine sfârșitul lumii pe 22 decembrie, ecologia nu mai are nici un rost.
Fără alte adăugiri, iată aici mașinile care au primit aseară, la etajul 21 al hotelului Intercontinental, un Stig de metal.
BMW 320d Touring - Mașina de familie a anului
Toată lumea știe că noi nu acordăm premii bazat pe capacitatea portbagajului sau pe ușurința accesului la locurile din spate. Dar ni se pare că 320d Touring este răspunsul la orice problemă de familie ai putea avea. Dacă ai copii, ai spațiu suficient și consum mic, ca să ai ce le da de mâncare, iar dacă ai o nevastă enervantă, poți oricând s-o duci pe serpentine s-o faci să țipe și mai tare: șasiul ți-o permite.
Range Rover - Mașina de lux a anului
Când au venit în România să filmeze pe Transfăgărășan, echipa TG UK a avut o singură cerere: să primească un Range Rover pentru regizor și directorul de imagine. Au spus că e singura mașină îndeajuns de mare și de confortabilă din care pot filma fără ca imaginea să tremure nasol. De fapt, sunt niște snobi, noi știm că le place luxulNoul Range Rover li s-ar potrivi de minune.
Ford Focus ST Estate
Cel mai puternic Focus pe care l-am condus vreodată avea 350 de cai. Deși erau toți pe puntea față, reușea să ia curbele și nici nu-ți rupea mâinile cu volanul la fiecare accelerație. Ei bine, colegii din Rusia, locul unde s-au făcut ședința foto, insistă că noul Focus ST a păstrat vie moștenirea Focus RS...
Fiat Panda 4X4 - Cel mai bun SUV al anului
E categoria pentru care multă lume a spus că ne-am pierdut mințile. Ei bine, e provocarea noastră off-road pentru mașini mai mari. Cine are tupeu să se pună cu capra asta de munte, să ne spună. Noi vom veni cu tracțiunea ei integrală inteligentă, cu roțile în extremitățile caroseriei, cu o treaptă întâi perfectă și cu o gardă la sol apreciabilă.
Toyota GT86 - Coupe-ul anului
200 de cai, tracțiune spate, un pic peste 1.200 de kilograme, două uși. Ca și când astea n-ar fi fost de ajuns, mașina are pe șosea un comportament de vis și nici nu costă prea mult. Era normal să primească un premiu de la noi.
Mercedes A-Class - Cea mai radicală schimbare în bine
Originalul A-Class avea două podele, una deasupra celeilalte, și arăta ca un mic monovolum venit din Japonia. Cu fețele lor complet inexpresive, inginerii de la Mercedes spuneau că această soluție constructivă a fost aleasă pentru că în eventualitatea unui accident, motorul avea să intre între cele două podele, în loc să distrugă genunchii șoferului. Ei bine, noi ne bucurăm cu toată ființa noastră că Mercedes a revenit la sentimente mai bune și noul A-Class are o singură podea, lucru care-i permite să arate minunat.
Dacia Logan - Chilipirul Anului
Unii s-au întrebat ce caută Dacia la premiile TopGear. Ei bine, ca să fie clar pentru toată lumea, noul Logan costă, la bază, 6.690 Euro, inclusiv TVA. Noi atât am avut de spus.
VW Golf VII - Toată mașina de care vei avea vreodată nevoie
OK, arată la fel de expresiv ca o uniformă gri, dar acum, la a șaptea generație, a venit momentul să apreciem Golf-ul pentru perseverență, pentru calitate și pentru dorința aprigă de a fi numărul unu.
BMW M135i - Mașina sport a anului
Premiul e cu atât mai important pentru BMW, cu cât a fost acordat în comparativ cu noul Porsche Boxster. Povestea completă e în paginile revistei, iar noi suntem în poziția de a aprecia la adevărata valoare mașina, după ce am condus-o. E un vis.
Ferrari F12 - Supercarul anului
Mașina se va lansa în România abia în ianuarie. Până atunci, trebuie să știți că mașina produce 740 de cai la 8.500 rpm și nu cântărește decât 1.525 de kilograme.
Toyota GT86 - Mașina anului
Dacă i-am dat premiul pentru coupe-ul anului, înseamnă că mașina e foarte capabilă. Ca să primească însă titlul de Mașina Anului, o mașină trebuie să mai aibă ceva special. Iar GT86 are o atingere de geniu. Inginerii au pus pe acest coupe cu 200 de cai pe puntea spate acele cauciucuri de Prius subțiri care îi conferă un pic mai puțină aderență decât i-ar trebui. Asta, în traducere liberă, înseamnă că mașina intră foarte ușor în derapaje controlate și, mai important decât atât, înseamnă că poți menține derajajul din accelerație fix atâta vreme cât vrei tu.
Sursa: http://www.topgear.ro/galerie/premii...2012?imageNo=1