Am fost acolo doamna...
Am fost acolo doamna...
O data, cred.
o singura data
Da
Turneul national de promovare a viorii Stradivarius Elder-Voicu, ce incearca sa dea 24 de raspunsuri intrebarii "Paganini: Inger sau demon?" a inceput. Sambata, 14 mai la ora 19:00 sala Filamonicii din Craiova va fi arhiplina. De o saptamana nu mai sunt bilete.
Vioara Stradivarius a mai fost la Craiova, la fel si Alexandru Tomescu. Cu acest turneu insa s-a inscris in randurile putinilor violonisti care pot nu doar sa abordeze Paganini, ci sa cante intr-un concert toate cele 24 de Capricii, unele dintre ele socotite cele mai dificile partituri pentru vioara. Niccolo Paganini a fost, poate, primul interpret "superstar" al muzicii, aclamat isteric, rasplatit cu sume colosale, pomenit si astazi cu veneratie. De unde acest entuziasm la adresa lui? Pentru inceput, tehnica sa la vioara era senzationala, poate cea mai buna care a existat. E adevarat, a "trisat" putin aplatizandu-si calusul (pentru a facilita accesul arcusului de la o coarda la alta), a folosit corzi subtiri (pentru a adauga stralucire si a mari armonicele) si acorda neconventional (pentru a usura cantarea pasajelor dificile). Si-a dobandit renumele nu numai prin talentul innascut, ci si prin munca asidua la care a fost obligat de parintii sai - un tata asupritor care l-a facut sa repete continuu si o mama care-l aproba, vazandu-i cruzimea drept implinire a unui vis in care un inger i-a promis ca fiul ei va ajunge cel mai mare violonist al lumii.
Cele 24 de capricii, dedicate "Agli artisti" ("artistilor") - Paganini nu le-a cantat niciodata in public - au fost singurele publicate pentru vioara solo (1820) si au fost compuse intre 1801 si 1807. Pentru a-si forta limitele, Paganini compunea partituri pe care nici el nu le putea canta si apoi se antrena luni de zile pentru a le stapani. Chiar si pentru stelele viorii din zilele noastre provocarile sunt formidabile. Printre elementele extrem de dificile sunt note disparate (alunecand intre corzile exterioare fara a le atinge pe cele interioare), cantarea a pana la 18 note distincte fara a schimba directia arcusului, sustinerea unei melodii luxuriante pe o coarda concomitent cu armonice rapide pe o alta, tragerea arcusului pentru a imita sunete de fluta sau corn, acorduri arpegiate ca pe chitara, toate trebuind cantate cu ceea ce pare o combinatie imposibila de viteza furioasa si gratie desavarsita. Opera se termina cu o tema si 11 variatii care nu doar insumeaza celelalte tehnici, dar adauga inca doua care uimesc - o sectiune vioaie cantata doar cu o atingere descendenta de arcus si alta care alterneaza ametior note trase rapid cu pizzicato (ciupite).
Alexandru Tomescu a explicat in program ca a ales ca fundal pentru interpretarea Capriciilor proiectii video "fiindca imi doream o abordare mai curajoasa si mai nonconformista a spectacolului de muzica clasica [...] o invitatie la reverie, o poarta deschisa".
Paganini a fost un showman desavarsit. Un truc favorit era sa foloseasca in concert corzi uzate si, atunci cand ele se rupeau, sa-l incheie cantand pe trei, doua sau chiar o singura coarda. Biletele pentru concertele sale costau chiar si de cinci ori pretul obisnuit. Nu a facut mai nimic pentru a descuraja zvonurile ca ar fi avut un pact cu Diavolul iar felul in care arata, cu un corp scheletic, miscari angulare rigide, par negru si lung, ten palid, ochi intunecati si patrunzatori, plus imbracamintea complet neagra ma face sa cred ca Alexandru Tomescu va juca, cu imaginea lui de tocilar bucuros ca poate face ce-i place si mai e si admirat pentru asta, rolul Ingerului.
"Nu înţelegi un lucru pe deplin decât dacă poţi să i-l explici bunicii." <Albert Einstein>
Ma mai duc cand e vreun spectacol important!
La concertul "Paganini, inger sau demon?" astazi au mai fost puse in vanzare inca 60 de locuri (pe scena). Cred ca se vor epuiza maine dimineatza !
"Nu înţelegi un lucru pe deplin decât dacă poţi să i-l explici bunicii." <Albert Einstein>
Interesant... Unii vor sa se duca ca sa vada rezultatul renovarii, nu sa asculte muzica, iar altii se mandresc ca au fost doar o data.
https://www.flickr.com/photos/179183...7647453976404/
The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore all progress depends on the unreasonable man. G.B. Shaw
Am fost cand eram mic cu scoala
nu
o singura data
nu. dar urmeaza
Da, o singura data
Iata cateva variante:
Descarcati varianta potrivita: