Frenezia asigurărilor private de sănătate
Voi începe cu puţină teorie, pornind de la noţiunea de „risc medical”. Astfel, Dicţionarul Mosby (Mosby's Dictionary of Complementary and Alternative Medicine, 2005, Elsevier) defineşte riscul medical drept „pericol potenţial asupra stării de sănătate, care depinde atât de afecţiune în sine (existentă, iminentă sau posibilă) cât şi de consecinţele actului medical”. Sub influenţa unor factori de natură demografică (îmbătrânirea populaţiei la nivel mondial, reducerea natalităţii, sporirea speranţei de viaţă, etc.) şi de natură economico-socială (amplificarea ratei şomajului, sporirea proporţiei persoanelor aflate la vârsta pensionării, proporţia populaţiei care se situează la sau sub nivelul pragului de subzistenţă), riscul medical poate fi considerat categorie aparte de risc, cu potenţial imediat de manifestare. În aceste condiţii, incidenţa şi frecvenţa riscurilor medicale sunt dificil de cuantificat, fapt ce atrage după sine necesitatea existenţei unor însemnate rezerve băneşti (lichiditate imediată) permenent disponibile.
Sistemul social de asigurări de sănătate din România a acceptat şi şi-a însuşit punctul de vedere al finanţelor publice conform căruia cheltuielile pentru sănătate reprezintă un consum efectiv de PIB, în sensul că sumele avansate nu au drept scop generarea de plus-produs. Obiectivele vizate de existenţa unui astfel de sistem au la bază principii sociale precum egalitate şi echitate în materie de sănătate, promovate de către Otto von Birmarck încă din secolul al IXlea. Din nefericire, în condiţiile actuale, gradul de îndeplinire a strategiilor privind bunăstarea socială şi-au arătat limitele: insuficienţa fondurilor disponibile, nerespectarea condiţiilor privind accesul universal şi nediscriminatoriu la servicii destinate îngrijirii stării de sănătate ş.a.m.d.
În consecinţă, la ora actuală, se preconizează o reformare de ansamblu a sistemului de asigurări de sănătate din România (NU a sistemului sanitar. Reformarea sistemului sanitar a avut loc în momentul descentralizării unităţilor sanitare de acum ceva timp), prin trecerea la un sistem de finanţare mixt, bazat pe forme sociale şi pe forme private de asigurare. Încă de la primele zvonuri ale „reformei sănătăţii”, a luat naştere ideea de „potenţial enorm al pieţei private de asigurări de sănătate din România”, iar oamenii s-au asociat în cadrul diverselor entităţi, speculând „oportunitatea”.
Presa autohtonă îşi dă, fără prea mare succes, silinţa să scoată la lumină existenţa şi tertipurile speculanţilor din „domeniu”, fapt pentru care vom considera cazul companiilor MLM (MultiLevelMarketing) care acţionează în acest moment pe piaţă. Înainte de toate, voi aduce câteva lămuriri: în prezent, absenţa prevederilor legislative referitoare la asigurările de sănătate private şi existenţa sistemului social de asigurări de sănătate, ca unic pilon al gestionării financiare a demersurilor de natură medicală, evidenţiază că piaţa privată de asigurări de sănătate este încă în stadiul de proiect. Aşadar, activitatea din domeniul asigurărilor private de sănătate nu are spaţiu de manifestare, deoarece nu există cerinţe, strategii, tactici, obiective, sancţiuni specifice. De asemenea, până acum, singura formă privată de protejare a sănătăţii este reprezentată de abonamente medicale (contracte încheiate direct între pacient şi UN ANUME furnizor de servicii medicale – clinică medicală privată).
Revenind la entităţile MLM care au reuşit să încingă în ultimul timp spiritele, este demn de remarcat discursul motivaţional:
(1) „SOCIALISMUL prin care am trecut, ne-a invatat pe multi, sa PUNEM CAPUL JOS, si sa ne facem nevazuti si mai ales, LUMEA SA NE PLACA! Deoarece, daca te ridici prea sus, ceilalti o sa sara pe tine si o sa vrea sa te doboare, acolo unde sunt si ei! Aceeasta categorie este cea care NU VA CUNOASTE SUCCESUL NICIODATA! Ca sa ai succes, este nevoie sa CRESTI mult mai mult decat cei de pe langa tine. Este nevoie sa LUPTI cu cei care vor sa lupte cu tine. Este nevoie sa CASTIGI pentru a savura victoria. Cea mai buna intrebarea este DE CE AR VREA CINEVA SA DARAME CE A DEVENIT X SI OAMENII SAI? Raspunsul este : BUCURIA DE A VEDEA OAMENI DE SUCCES CUM SE PRABUSESC ACOLO UNDE STA MAJORITATEA! JOS, JOS DE TOT!”
(2) „Similar cu sistemul pensiilor, si sistemul de sanatate necesita o reforma astfel incat sa nu mai fie sustinut in totalitate de catre stat. Astazi pensia are o structura bazata pe trei piloni: pensia de stat, pensia privata obligatorie si pensia privata facultativa. Astfel, se va introduce si in domeniul sanatatii o asigurare obligatorie emisa de o societate privata.Avantajele colaboratorilor nostri:
- Aceasta reforma poate fi cea mai profitabila
- Colaboratorii nostri vor avea deja o echipa formata, bine pregatita si vor beneficia de experienta acumulata in reformele precedente
- Beneficiaza de o strategie unica”
Aceste replici nu fac altceva decât să accentueze o serie de nevoi fundamentale, generale şi demult evidenţiate în ceea ce cu toţii cunoaştem drept „Teoria ierarhiei nevoilor umane”. Demersul de stimulare a nevoilor speculează prin utilizarea valorilor unor indicatori economici (PIB/cap de locuitor, venitul disponibil al populaţiei, rata şomajului, nivelul presiunii fiscale) care evidenţiază nivelul mediu actual de bunăstare al populaţiei. Puşi în faţa unei realităţi pe care frecvent o ocolesc, în faţa unor mărturii pline de dinamism, indivizii devin centraţi pe necesitatea unui spor de venit, ignorând fezabilitatea modalităţilor de generare a resurselor suplimentare.
(3) „sa astepte sa vada DACA X PLATESTE comisioanele, sa astepte sa vada DACA X PLATESTE PANA LA CAPAT comisioanele, sa astepte sa vada DACA X este o firma serioasa sau a dat teapa in reforma sanatatii, iar in final sa astepte si sa vada DACA CEI INSCRISI AU FACUT BANI SAU NU! X este singura firma care a facut in trecut reforme asemanatoare [Pilonul II de Pensii]. SI NU NUMAI IN ROMANIA! Sa mai reamintim si ca a fost numarul 1 in reforma pensiilor in Romania?”
Odată fundamentate nevoile situate pe treptele inferioare, efortul este redirecţionat către nevoia de apartenenţă şi de realizare. Mărturia continuă:
(4) „Au trecut 6 ani de când primele emoţii mi-au tranversat şira spinării. Acum stau în faţa a peste 1400 de persoane, pregătiţi pentru 50 de minute de discurs, şi mă întreb, oare au venit să asculte o idee şi apoi să decidă dacă le va folosi sau nu, ori sunt aici doar ca să audă sunetele din sală iar apoi să plece exact cu aceleaşi informaţii cu care au venit. [...] Mă simt fericit, sunt entuziasmat de acest nou început şi te provoc să ai curaj, nu trebuie neapărat să lupţi şi să treci prin ce am trecut eu sau alţii, poate că în cazul tău va trebui să schimbi ceva la tine şi toate se vor aşeza în cea mai perfectă ordine, trebuie doar să fii hotărât. Ai un scop, dar nu ai destul curaj, cei apropiaţi ţie nu văd ce vezi tu, nimeni nu te susţine prin ce treci şi nu are încredere că vei reuşi?”, iar efectele nu întârzie să apară:
(5) „Vreau sa te felicit pentru tot ceea ce faci. Esti un bun model in viata de urmat. Felicitari inca odata!”
(6) „E admirabil ceea ce ai facut si dobandit tu, cate persoane ai atras in jurul tau si carora le schimbi viata. Eu sunt una dintre ele si-mi place sa spun ca te-am atras in viata mea impreuna cu oamenii din jurul meu din aceasta activitate pentru ca de mica mi-am fixat ca scop ca voi deveni bogata iar asta este sansa mea! E extraordinar cum un om poate schimba viata la atat de multe persoane …”
(7) „sunt pregatit pentru oportunitati. eu m-am pregatit formandu-mi o echipa ca atunci cand vom incepe sa vindem produsul respectiv sa pot beneficia de un comision mai mare din activitate.”
Dincolo de mesajele subliminale, realitatea e alta:
- Conform Ordinului nr. 15/2010 pentru punerea în aplicare a Normelor privind autorizarea brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare, precum şi condiţiile de menţinere a acesteia conform caruia activitatea societatilor MultiLevelMarketing nu este reglementatat pe piata asigurarilor de sanatate. O prevedere asemanatoare gasim si in Legea 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor;
- Comisia de Supraveghere a Asiguratorilor publică şi ea un punct de vedere şi rezultatele controalelor efectuate: Raportul Comisiei Naţionale de Supraveghere a Asiguratorilor pe anul 2010, pagina 86, pct. 2.3.2. Controale efectuate la Brokerii de Asigurare;
În termeni generali, în absenţa unei legi specifice, aprobate şi publicate în Monitorul Oficial, orice activitate pe piaţa asigurărilor de sănătate private se găseşte în ilegalitate. Mai mult decât atât, practica adeziunilor este apanajul partidelor politice şi nu al asiguratorilor, iar asiguratorii vând produse, nu liste cu membri şi solicitanţi. Eventualii doritori pot solicita mentorilor lămuriri, utilizând câteva din întrebările de mai jos. Evitarea răspunsurilor concrete şi obiective nu ar trebui să aibă loc într-o entitate pregătită pentru mutaţiile şi oportunităţile care se preconizează.
- Cum se va desfăşura procesul de încheiere a asigurărilor?
- Cum se va face arondarea pe cele n case private de asigurări?
- Ce anume se oferă în pachetul de beneficii?
- Cine urmează a fi furnizorii respectivelor servicii?
- Care va fi într-un final forma sistemului românesc de asigurări de sănătate: multi-pilon cu forme sociale şi private obligatorii, multi-pilon cu asigurări complementare voluntare, multi-pilon cu opţiunea de iesire - sistem social şi asigurări substitutive etc?
- Care urmează a fi caracterul asigurărilor private - dominant, obligatoriu, complementar, suplimentar sau substitutiv?
- Plecând de la premisa că vor exista case de asigurari private, care gestioneaza resursele provenind din prime şi contribuţii obligatorii, în ce fel de titluri vor fi investiţi banii mei?
- Cum se va realiza partajarea riscului financiar?
- Pentru ponderarea riscurilor medicale, se va folosi ce sistem? DRG-urile?
- Primele vor fi stabilite proporţional sau în sume absolute?
- Asiguratorii privaţi se vor supune principiilor sistemului social de asigurări?
- Îmi pot schimba asiguratorul? Dacă da, la ce cost?
- Ce se întamplă cu comisioanele firmei de intermediere dacă eu trec la o companie de asigurări faţă de care nu vă situaţi în relaţii contractuale?
- Ce statut are compania Dvs.? Cumva non-profit? Dacă da, din ce i se va asigura sustenabilitatea?
În prezent, singurul act normativ cu privire la piaţa asigurărilor private de sănătate aflat în vigoare este reprezentat de Directiva a IIIa a Comisiei Europene privind Asigurările, altele decât cele de Viaţă, iar în baza acestei reglementări prea puţin restrictive, perspectiva pe termen mediu evidenţiază că efectele nocive este posibil să se manifeste ca urmare a sustenabilităţii de ansamblu a sistemului românesc de asigurări de sănătate, independent de profiturile mai mult sau mai puţin legale ale entităţilor tip MLM. Până la ora de faţă, rolul asigurării de săăatate private nu a fost stabilit (complementar - se exclud servicii din pachetul de servicii de bază furnizat prin asigurarea socială de sănătate, pentru ca acestea să fie finanţate din primele la asigurări private de sănătate, substitutiv- doritorii pot renunţa la calitatea de asigurat al sistemului public, încheind o polită privată care oferă beneficii similare celor furnizate de stat – OPT-OUT din Germania sau suplimentar – asiguratul achită prime de asigurare, peste contribuţia la asigurările sociale; aceste sume acţionează ca „factor de avantajare”, în sensul ca asiguratul care deţine şi o asigurare privată cu caracter este favorizat prin „escaladarea timpilor de aşteptare în sistem”). În functie de rolul atribuit asigurării private, statul îşi poate rezerva instrumente de transfer între pool-urile publice şi sociale de risc (în cazul insuficienţei resurselor bugetare s-ar putea genera transferuri de la fondurile asigurărilor private la Fondul Naţional Unic de Asigurări de Sănătate ). În plus, în condiţiile curente este imposibil să nu se prevadă excepţii: anumite categorii sociale nu vor fi obligate sa achiziţioneze poliţe private de asigurări de sănătate, dat fiind nivelul redus al veniturilor individuale. În această categorie vor intra pensionarii, elevii şi şomerii. Cu un număr impresionant de persoane excluse, pe termen lung cuantumul primelor la asigurări private nu se va mai putea stabili pe baze sociale (echitate în materie de finanţare sau altfel spus, cotă procentuală din venit) ci se va ajunge la stabilirea primelor pe baza profilului de risc (vârsta, sex, nivel al venitului, istoric medical, istoric medical al membrilor familiei, etc.). Stabilirea primelor pe baza profilului de risc conduce la perceperea unor sume în termeni absoluţi - asemănător primelor la asigurările de viaţă. Primele în cuantumuri absolute diminuează puterea de cumpărare a asiguraţilor, fapt pentru care asiguratorii vor înregistra pierderi enorme pe care vor incerca să şi le acopere din câştigurile la sumele capitalizate pentru cei fără solicitari medicale şi din majorarea sistematică a primelor.
Aspectele prezentate anterior se constituie într-o simplă ipoteză, dat fiind caracterul încă necunoscut al asigurării private de sănătate. Cu toate acestea, dincolo de mesajele subliminale transmise de diverse entităţi care activează pe o piaţă actualmente fantomă, este necesar să se înţeleagă că gradul de realizare a obiectivelor de reformare a sistemului curent de asigurări de sănătate este şi va rămâne deocamdată incert. În consecinţă, potenţialul efectiv al pieţei de asigurări de sănătate nu poate fi estimat, iar promisiunile unei îmbogăţiri financiare, sociale şi emoţionale, facile sunt foarte probabil să rămână simple utopii.
Pe aceeasi tema am discutat si aici:
ATENTIE !! SALVE CLUB = TZEAPA !!!