Eurodeputatul PSD Viorica Dăncilă, lider al Europarlamentarilor Social Democraţi şi Vicepreşedinte al Comisiei pentru agricultură şi dezvoltare rurală din PE, interpelază Comisia Europeană cu privire la strategia pe care aceasta o are în materie de politici educaţionale pentru promovarea femeilor în ştiinţă.
”Există mii de tinere pasionate de ştiinţă, dar care se confruntă adesea cu tot felul de piedici. Conform unor studii recente, prea puţine fete şi tinere îmbrăţişează o carieră în ştiinţă, ceea ce duce la apariţia unei crize vocaţionale la scară largă. Femeile sunt sub-reprezentate într-un mod alarmant în cercetarea publică şi privată, femeile sunt în minoritate în profesia de inginer şi „un plafon de sticlă” împiedică progresul profesional al femeilor, în special în ştiinţă”, consideră europarlamentarul PSD, care este de părere că” importanţa ştiinţei în societate este una majoră şi, mai mult ca oricând, lumea are nevoie de ştiinţă, iar ştiinţa are nevoie de femei, iar Comisia ar trebui să aibă o strategie în materie de politici educaţionale pentru a încuraja şi sprijini carierele în ştiinţă ale tinerelor şi femeilor”, este de părere Viorica Dăncilă.
În răspunsul primit de europarlamentarul roman, Comisia recunoaşte dezechilibrele de gen în domeniul cercetării şi monitorizează situaţia cu regularitate. O dată la trei ani, Comisia publică Raportul „SHE figures” cuprinzând statistici şi indicatori cu privire la rolul femeilor în ştiinţă şi cercetare în Europa. De asemenea, programul de lucru „Orizont 2020 ştiinţă cu şi pentru societate” susţine proiectele menite să facă mai atractive pentru tineri educaţia şi cariera în domeniul ştiinţific, prin metode inovatoare de predare, acordând o atenţie deosebită tinerelor.
Modelele sunt importante pentru a atrage tinerele să studieze ştiinţa, tehnologia, ingineria şi matematică, iar aceasta reprezintă una din activităţile campaniei „Ştiinţa le stă bine fetelor”, lansată de Comisie. Stabilirea de politici educaţionale, de programe de învăţământ şi de pedagogii, inclusiv cele menite să crească nivelul de interes pentru ştiinţă în rândul fetelor, rămâne responsabilitatea statelor membre. Cu toate acestea, Programul „Orizont 2020” sprijină
stabilirea de planuri privind egalitatea de gen în cercetare, inclusiv universităţi, pentru a depăşi dezechilibrele de gen care mai există.