Cez: Cum alegi cel mai avantajos tarif?

Cez: Cum alegi cel mai avantajos tarif?

12.494
0
DISTRIBUIȚI
1 Stea2 Stele3 Stele4 Stele5 SteleVoteaza

Iata cateva sugestii despre cel mai potrivit tarif de energie electrica aplicabil consumatorului casnic:

1. Client casnic obisnuit: daca locuieste impreuna cu familia intr-un apartament/casa obisnuit/a cu consum permanent, cel mai avantajos este sa opteze pentru tariful de tip “CR” monom cu rezervare daca consumul este de peste 45 KWh/luna. Acest tarif presupune calculul si facturarea a doua componente :

  •  preţul energiei consumate in perioada de facturare (lei/Kwh)
  •  preţ rezervare (lei/zi).

Preturile aferente sunt reglementate prin Ordine emise de catre ANRE (Autoritatea Nationala pentru Reglementare in domeniul Energiei) fiind publicate in Monitorul Oficial. Formula de tarifare este formata din suma dintre: energia activa din perioada de facturare in kWh inmultita cu pretul unui kWh la care se adauga numarul de zile din perioada de facturare inmultit cu pretul in vigoare al rezervarii lei/zi.

2. Pentru o casa de vacanta este recomandat tariful de tip “CD” monom daca consumul este mic (sub 45 KWh/luna) sau in cazul consumurilor care variază de la luna la luna (consumuri ocazionale), dar media este tot sub 45 KWh/luna. Acest tip de tarif presupune facturarea intregii cantitati de energie electrica, consumate in perioada de facturare, la un pret unic. Formula de tarifare este produsul dintre energia electrica consumata in perioada de facturare (kWh) ori pretul unui kWh.

3. In cazul consumului preponderent noaptea si in weekend este recomandat tariful CR2 de tip monom cu rezervare, diferentiat pe două zone orare. Acesta presupune facturarea diferentiata a:

  •  cantitatii de energie electrica, consumate in perioada de facturare, pe cele doua zone orare aprobate,
  •  valorii rezervării aferentă perioadei de facturare.
  • Pretul cantitatii de energie electrica consumate in perioada de facturare se aplică diferentiat conform componentelor tarifului, pentru intervalele orare de zi si de noapte:
  •  orele de zi intre 07:00 – 22:00;
  •  orele de noapte intre 22:00 – 07:00. Tot in orele de noapte intra si perioada de vineri de la ora 22:00 pana luni la ora 7:00.

4. Clientii care au un venit net mediu lunar pe membru de familie mai mic sau egal cu salariul minim pe economie stabilit prin Hotarare a Guvernului si domiciliul este acelaşi cu locul de consum, pot opta pentru tariful de tip CS social. Tariful CS de tip social presupune facturarea consumului de energie electrica pe 3 transe de consum cu preturi diferite. Tariful se compune din:

  •  P1 – pretul energiei consumate in transa I intre 0 si 2 kWh/ zi
  •  P2 – pretul energiei consumate in transa II intre 2 -3 kWh/zi
  •  P3 – pretul energiei consumate in transa III peste 3 kWh/zi

Pentru consumuri medii lunare de peste 110 KWh /luna acest tarif nu mai este recomandat.

5. Consumatorul temporar care utilizeaza energie electrica pentru o perioada scurta de timp (mai mica de un an de obicei) sau care doreste sa construiasca, sa repare sau sa amenajeze unele obiective, poate sa solicite un racord/bransament temporar. Si in acest caz sunt necesarea documentele de identitate, proprietate si identificare a amplasamentului pentru a se elibera avizul necesar si a se perfecta contractul de furnizare. Tariful aplicat in acest caz este cel ales de catre client din cele reglementate.
Conform Ordinului 102/2009 emis de Autoritatea Nationala pentru Reglementare in domeniul Energiei, schimbarea tipului de tarif este permisa in urmatoarele cazuri:

  • a) dupa 12 luni calendaristice de la ultima schimbare, cu exceptia consumatorilor casnici care opteaza sa treaca la tarif social sau trebuie sa treaca de la tarif social la un alt tarif, in conditiile reglementarilor in vigoare;
  • b) la aparitia unor noi tipuri de tarife, chiar daca de la ultima schimbare nu au trecut 12 luni calendaristice;
  • c) la desfiintarea tarifului aplicat consumatorului.

Formularele necesare modificarii tarifului pot fi solicitate si completate in orice Centru de Relatii cu Clientii CEZ.
Tarifele in vigoare la momentul actual sunt cele publicate in MONITORUL OFICIAL nr. 920 din 29 decembrie 2009 si pot fi consultate pe site-ul www.anre.ro.
In vederea modificarii tipului de tarif pentru un anumit loc de consum, titularul de contract trebuie sa completeze si sa transmita un formular “Cerere schimbare tarif clienti casnici”, completat si semnat insotit de o copie dupa actul de identitate al titularului de contract de furnizare a energiei electrice prin unul din urmatoarele canale de comunicare:

  •  direct la oricare Centru de Relatii cu Clientii din cadrul CEZ Group;
  •  prin posta, la adresa CEZ Romania SA, Bulevardul Republicii, numarul 17, localitatea Targu Jiu, judetul Gorj, cod postal 210152;
  •  prin fax, la numarul 0248524834 sau 0248524832;
  •  prin e-mail, la adresa cez_crc@cez.ro.

Formularul se poate descarca de pe website-ul www.cez.ro sau se poate obtine de la oricare Centru de Relatii cu Clientii.
Pentru informatii suplimentare si consultanta legate de alegerea celui mai avantajos tarif in functie de particularitatile locului de consum, clientii se pot adresa operatorilor din Centrele de Relatii cu Clientii CEZ sau pot apela Info Linia CEZ, la numarul unic 0251 929, numar cu tarif normal in reteaua Romtelecom, disponibil 24 de ore din 24, 7 zile din 7.



Spune-ti parerea

Pentru a putea lasa comentarii logheaza-te cu contul CraiovaForum folosind formularul din partea dreapta sau Inregistreaza-te daca nu ai cont.