Craiovenii au fost informați despre contrabanda cu țigări, în cadrul campaniei „Aparențele înșală” care a fost organizată pe 1 iunie și în week-end-ul 6-7 iunie. Campania se derulează în perioada martie – iunie, în 16 județe de graniță din regiunile de sud-vest, nord și nord-est, în parteneriat cu Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin Direcția Generală a Vămilor.
În zonele cu trafic intens din centrul Craiovei, și anume Piața Mihai Viteazul, Unirii, Lipscani, dar și în cartiere limitrofe, precum Craiovița Nouă, au fost împărțite peste 5.000 de flyere cu informații despre efectele profund negative ale contrabandei cu țigarete asupra comunității.
Promoterii au interacționat cu trecătorii, arătându-le adevărata față a traficanților care vor să pară ceea ce nu sunt: sub hainele ponosite se ascunde, de fapt, simbolic, un „lanț gros, de aur”. Astfel, “aparențele înșală”, iar rețelele de traficanți de țigarete, începând cu furnizorii și terminând cu vânzătorii, fac profituri tocmai de pe urma celor cu venituri modeste.
Campania “Aparențele înșală” portretizează contrabandistul cu două fețe: individul de care îți este milă și pe care crezi că îl ajuți cumpărând de la el un pachet ilegal de țigarete, fără să știi că, de fapt, doar o interfața. De fapt, cei care cumpără de la contrabandiști susțin grupări de infractori și fac loc crimei organizate în comunitate.
Pentru ca oamenii să înțeleagă mai bine cele două ipostaze ale traficanților, locuitorii orașului au fost invitați să facă poze cu „haine” din recuzita vânzătorilor de țigarete ilegale: cea umilă și cea de „boss”, aflând în același timp de la promoteri care sunt efectele negative ale comerțului ilegal cu țigarete.
“Contrabanda este un flagel, iar locuitorii orașului Craiova trebuie să afle ce ascunde în mod real un traficant de țigarete: profituri imense la fiecare TIR de transport ilegal. Vânzătorul, aparent la fel de amărât ca și cumpărătorul, e doar o imagine înșelătoare”, spune Cristina Vasiloiu, Director Euromonitor Business Consulting Services, firma organizatoare.
Potrivit Companiei de Cercetare Novel Research, piața neagră a țigaretelor la nivel național se situa în martie 2015 la 15,2%, peste media ultimilor patru ani, de 14,7%. În zona de sud-vest, piața neagră înregistrează 21,7 %, unul dintre cele mai ridicate niveluri, după regiunile din nord-est (34,7%) și vest (24,1%), cele mai afectate de contrabandă.