Avionul IAR–99 ȘOIM aduce prestigiu și aprecieri Societății Avioane Craiova care, săptămâna trecută, a primit Diploma de Excelenţă a Departamentului pentru Industria de Apărare. Documentul a fost acordat pentru derularea cu succes a Programului avionului IAR-99 ȘOIM. Avionul IAR–99 SOIM este considerat între cele mai bune din lume dintre cele utilizate pentru antrenamentul avansat, destinat inclusiv pentru avioanele multirol, precum și pentru misiuni de sprijin aerian apropiat și de recunoaștere.
În prima parte a anului 2015, Avioane Craiova S.A. a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 13%, iar în domeniul exportului o creştere de 86,50%, după cum se arată într-un document al Ministerului Economiei, Comerţului și Turismului transmis presei. ”Succesul din acest an a fost asigurat de diversificarea portofoliului de comenzi atât pentru piaƫa internă cât şi cea externă”, se mai arată în comunicatul cu pricina.
De notat că Avioane Craiova a derulat un amplu Program de reparaţii şi mentenantă pentru cinci aeronave de tipul IAR – 99 Soim, aparținân Statului Major al Forțelor Aeriene Române, cel mai mare număr de aeronave reparate într-un singur an. Pentru partenerii externi, au fost desfaşurate activităţi de MRO (maintenance, repair, and overhaul) la aeronave de tip C-130 Hercules şi s-au certificat pentru mentenanţă avioane BOEING 737.
După 1990, Avioane Craiova SA a traversat o perioadă dificilă din punct de vedere economic. În ultimii ani însă, datorita schimbării strategiei manageriale şi colaborării cu firme europene de prestigiu pentru fabricarea de componente şi subansamble pentru avioane de transport, societatea a reuşit sa işi extindă activitatea şi în domeniul aviaţiei civile. Au fost extinse relaţiile de colaborare cu firme precum Bombardier Transportation, Fokker Aerostructures, Israel Aircraft Industry, SABCA etc..
Povestea IAR-99 Șoim
Dezvoltarea avionului IAR-99 Soim a fost demarată în anii 1970, fiind primul avion reactiv 100% proiectat şi realizat integral în România şi care se mai află în serviciul Forțelor Aeriene Romane. Este, practic, încununarea muncii mai multor specialişti şi profesionişti de excepţie din domeniul aeronautic şi în mod special cei din cadrul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Aerospaţială Elie Carafoli – proiectant general.
Primul prototip realizat a efectuat primul zbor în decembrie 1985. Caracteristicile sistemelor de avionica si armament ale avionului permit antrenarea piloţilor pentru a zbura pe avionul MIG-21 Lancer sau pe avioanele moderne ale generaţiei viitoare, precum F-16 , care vor intra în dotarea României în calitate de ţară membră NATO. La realizarea acestui tip de avion, Avioane Craiova SA colaboreaza cu principalele societăţi din industria aeronautică românească: Aerostar SA Bacau, Aerofina SA Bucureşti, Turbomecanica Sa Bucureşti, IAR SA Ghimbav, Aeroteh SA Bucureşti, precum şi cu Institutul Naţional de Construcţii Aerospaţiale, Centrul de Cercetari şi Încercări de Zbor.
Prin ansamblul de capabilităţile precum şi nivelul înalt de siguranţă implementat la care se adaugă un complex de interactiuni şi simulări de situaţii între elev şi instructor, IAR – 99 Soim se situează printre cele mai moderne din lume. Există foarte putine aeronave din aceasta categorie care sunt capabile de: interceptare, lupta aeriana apropiata, tragere şi bombardament, navigaţie-aterizare şi marcare, modul de operare “manual” pentru situaţii de urgenţă, modul de operare “largare” de avarie a acrosajelor.
Principalele caracteristici tehnice ale avionului IAR-99 Soim : lungimea (fără tubul Pitot) — 11,01 m; anvergura — 10,16 m; inălţimea — 3,898 m; masa avionului gol echipat — 3320 kg ; masa maximă la decolare: a) varianta lisă cu doi piloţi — 4600 kg si b) varianta de luptă cu container tun şi patru suporţi multipli cu 3 bombe (2 x 100 kg + 1 x 50 kg fiecare) — 5850 kg; tracţiunea motorului în condiţii standard — 1760 – 1814 kgf. Din punct de vedere al performanţelor avionului cele mai importante sunt : viteza maximă în zbor orizontal la 760-865 km/h; viteza ascensională la 25-30 m/s; plafonul practic (Vv =2,5 m/s) 12.000 m; lungimea de decolare 850 m; lungimea de aterizare 950 m; durata maximă de zbor cu combustibil intern 2h30min; distanţa maxima de zbor cu combustibil intern 1100 km. Avionul IAR-99 dispune de cinci puncte de acrosare pe care se pot monta mai multe sisteme de arme printre care, alaturi de tunul de 2×23 mm (GSx23 L-200 lovituri), bombe: 50 kg, 100 kg, 250 kg, muniţie autodirijată:OPHER (LGB), rachete: Python III, R3S/R13M, R60; container FOTO/ECM/LDP. https://www.youtube.com/watch?v=MSFIACYLG40.
Planuri pentru noi generații de avioane de antrenament
În prezent, specialiştii de la Avioane Craiova colaborează cu cercetătorii de la Institutul Naţional pentru Cercetări Aerospaţiale “Elie Carafoli” din Bucureşti pentru construirea noii generaţii de avioane de antrenament, succesoarele IAR 99 Şoim TD (Technology Demonstrator – Demonstrator Tehnologic). Elementele de noutate ale IAR-99 TD sunt : includerea radarului în dotarea aeronavei ; sistem integrat de comandă şi control de ultima generaţie; sistem de comunicatii actualizat; creşterea puterii şi reconfigurarea motorizării; reconfigurarea sistemului de arme, adaugandu-se şi două grinde de acrosaj pentru rachete la capetele planurilor; climatizare eficientă şi moderna a cabinei ; sistem de casca electronica cu afisaj; modernizarea sau adaptarea unor sisteme de bord care să fie aplicabile şi aeronavelor existente în uz; introducerea jambei de bot orientabile, solutie aplicabila si IAR-99 existente.
”Realizarea IAR-99 Soim (TD) va asigura continuarea tradiţiilor profesionale ale specialiştilor români, continuarea producţiei unei aeronave 100% proiectată şi fabricată în România, dotarea forţelor aeriene cu un avion care asigura antrenamentul avansat la costuri reduse, ducerea unor acţiuni de luptă în sprijinul forţelor terestre, precum şi posibilitatea exportului unui produs românesc cu valoare adaugată mare”, mai anunță Ministerul Economiei.
Societatea Avioane Craiova S.A. este renumită prin istoria şi tradiţia în realizarea de avioane militare de tip IAR-93 VULTUR pentru atac la sol, în doua variante IAR-93 A (versiune cu unu şi două scaune) cu motor VIPER 632-41 şi varianta IAR-93 B (versiunea cu unu şi doua scaune) cu motor VIPER 633-47, precum şi avionul IAR – 99 SOIM destinat pentru antrenamentul avansat şi alte misiuni.
Sursa foto: acv.ro