Din categoria “veniră, văzură, luară”, craiovenii îşi puseră în gând (şi practică) să ia cu asalt magazinele, mall-ul sau târgurile. Pe lângă clasicele preparate culinare, oltenii au grijă ca ţinuta vestimentară să fie înnoită în preajma sărbătorilor pascale. Nici Târgul, amplasat lângă Bănie, nu duce lipsă de clienţi: de la adolescente nonconformiste, până la doamne elegante, toate au dat preţurile piperate din mall pe maleabilitatea celor din târg.
Încă de la intrare, se observă forfotă și o precupeață care te invită să ,,poftești la shopping”. Prețurile sunt negociabile, iar marfa după noroc: unele produse au etichetă, iar altele sunt mai uzate. Câteva mese mai în față, un băiețel încearcă să-și convingă tatăl să-i cumpere adidași cu crampoane: ,,Sunt ca ai lui Tătărușanu”. Negustoresele au spirit mercantil și cu o vorbă dulce acestea își conving adesea clienții fie lăsând la preț, fie lăudând cumpărătorul: ,,îți vine ca turnat”, ,,iti pică belea”, ,,te lasă genunchii”.
„La un leu în grămadă avem!”
Produsele sunt pe toate mărimile și gusturile, unele ,,prevăd cordon”, iar altele sunt ,,pele, pele”. Retorica vânzătoarelor viu colorat îmbrăcate, ce anunță parcă sosirea primăverii, ademenește clienții creând o atmosferă similară celei din marile centre comerciale din Occident: ,,promoție doar azi”, ,,profitați de ofertă”, ,,avem discounturi”. Clasicele ,,un leu în grămadă avem” sau ,,3 la 10 mii” sunt și ele nelipsite, iar aglomerația și îmbulzeala, care ajută la confirmarea culorii locale, te fac să îți verifici mai des buzunarele sau să ții geanta mai aproape de tine.
Hai cu micu’, hai cu banu’!
Astfel că, printre mirosul îmbietor de mici, ritmuri orientale de talcioc și sunetul semințelor sparte în dinții poleiți cu aur, clientul pleacă satisfăcut, iar negustoresele de etnie romă îndeasă teancul de bani în sân, îngroșând rândurile evazioniștilor fiscali.
de Nicoleta VĂRZARU & Adina BECHET