Răzvan Popescu și Bogdan Dumitrache plănuiau de mai bine de un an plecarea în aventura vieții: Raliul Mongoliei. Cea mai mare și grozavă provocare automobilistică din lume, în care regulile sunt aproape minime, iar scopul este caritabil. Și, când s-au hotărât să o facă, au și început să caute să-și rezolve formalitățile cu actele, fiindcă drumul este lung și presupune traversarea a peste 16.000 de km și câteva zeci de țări. Aprobări, stampile, vize, toate trebuiau să fie gata pentru 19 iulie 2015, când se dă startul unei curse nebunești de frumoasă.
Răzvan are aproape 30 de ani, iar Bogdan 35. Planurile lor, în echipajul ”Crash Boom Bang”, sunt cât se poate de simple. De fapt, aparent de simple: duminică, pe 19 iulie 2015, vor fi în fața liniei de plecare, în Londra, alături de alte 300 de echipaje, de unde se dă startul ”Mongol Rally”, cel mai mare raliu caritabil din lume. De ce aparent simple? Pentru că este raliul în care se dă un punct de plecare și unul de sosire, însă ceea ce face și pe unde vrea să ruleze mașina între cele două este alegerea fiecărui participant. Ce urmează e pur și simplu imprevizibil. ”Asta e ideea, să-ți faci singur traseul. Nu există constrângeri, aproape că nu există reguli, poți să ocolești pe unde te taie capul, dar să ajungi la linia de sosire”, spune Răzvan. Participanții pot să folosească gadgeturi pentru orientare, dar ideea raliului e cât se poate de clară și amuzantă: ideea e să te rătăcești, să dai frâu liber imaginației, să ”îmbrățișezi necunoscutul”.
Regulă simplă, mașină mică
Răzvan și Bogdan vor parcurge cei aproximativ 16.000 de km la volanul unui Ranault Kangoo, cu motor de 1.200 cmc, adaptat pe ici pe colo ca pentru o cursă lungă. ”Mașina nu e prea mare și nu i-am făcut cine știe ce modificări, fiindcă una dintre regulile concursului e să ai o mașină mică și nu prea pretențioasă. I-am refăcut motorul, suspensiile, i-am pus un portbagaj și am făcut și un pat”, explică Răzvan, gesticulând pentru fiecare piesă în parte. Apoi ne povestește cum va arăta traseul, nu înainte de a puncta că mașina e deja în drum spre Londra, cu trenul, urmând ca ei să plece peste o săptămână, adică vineri, pe 17 iulie, spre capitala Marii Britanii. ”Ajungem la Londra, de unde se dă startul. Apoi avem checkpoint în Sibiu și Vama Veche…”. Sibiu și Vama Veche?!, îl întrerup cu o grimasă și sprâncenele ridicate, cu gândul că mașina trebuie să meargă spre necunoscut, nu înapoi, în România. ”Da, sunt obligatorii”, revine cu explicația Răzvan. ”Totul a pornit la o ediție anterioară, când doi participanți români, din Sibiu, au spus că dacă vreun echipaj se hotărăște să includă România în traseu, să o ia pe la Sibiu, unde ei au un bar, și toți o să primească de băut gratis… A mers toată lumea și, de atunci, a devenit punct obligatoriu în Raliul Mongolez”, spune zâmbind Răzvan. Ca să înțelegeți, se merge din petrecere în petrecere, fiindcă asta nu e tot, la capitolul ”obligatorii” fiind trecută și Vama Veche, checkpoint cu o poveste similară Sibiului. Apoi începe aventura pe cont propriu. Fiecare pe drumul său. ”În afară de noi, din România, anul ăsta la Mongol Rally mai participă o echipă din București”, mai spune craioveanul.
… Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Kyrgyzstan, Kazachstan…
Traseul pe care Răzvan și Bogdan și l-au ales este următorul: Londra – 19 iulie (plecare), Sibiu – 21 iulie (obligatoriu), Vama Veche – 22 iulie (obligatoriu), Bulgaria, Turcia, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Kyrgyzstan, Kazachstan, Rusia și Mongolia – Ulaanbaatar, finish-ul călătoriei. ”Ne propunem să mergem 600 de kilometri pe zi, de luni până vineri. Sâmbăta și duminica ne-am propus să mergem să vedem capitalele și punctele de interes turistic, să vizităm”, spune craioveanul. Întoarcerea bănuiesc că va fi undeva pe 3, 4 sau 5 septembrie, cu avionul. ”Nu vrea Bogdan să ne întoarcem tot cu mașina, deși eu mi-aș fi dorit”, mărturisește Răzvan. În timpul în care povestește cum crede că va fi și ce au mai stabilit, telefonul sună des: chestiuni de acte, vize… Unele se obțin mai greu și le dau emoții chiar și pe ultima sută de metri. ”În Uzbekistan e mai ciudat, dacă nu ai nu știu ce viză. Culmea e că nu am avut nicio problemă cu Iranul! Cine se duce în Iran, nimeni!”, spune retoric Răzvan, cu un zâmbet care lasă de înțeles că ei sunt excepția și asta îl amuză.
Regulile Mongol Rally sunt foarte simple: mașina cu care participi trebuie să fie o mașină standard, de oraș; echipajele își stabilesc propriul traseu și sunt responsabile cu obținerea vizelor necesare tranzitului; fiecare echipaj trebuie să doneze minimum 1.000 de euro în scopuri caritabile.
Formalitățile echipajului craiovean (foto) au costat circa 500 de lire, plus donația pe care o vor face la final. În rest, băieții vor avea carduri active până… la ieșirea din Turcia. De acolo…. vor îmbrățișa necunoscutul!