Pasiune, adrenalină, tehnică. Sunt doar trei dintre caracteristicile pe care un participant la o cursă automobilistică trebuie să le aibă. Neapărat, e nevoie şi de bani. Mulţi! – după cum mărturisesc, la unison, concurenţii trecuţi prin câteva competiţii de gen. Fie că e vorba de o cursă locală, fie că e vorba de una naţională, pe lângă maşină – de cele mai multe ori proprietate personală – e nevoie de investiţii pentru ca autoturismul să facă faţă unei astfel de întreceri. În plus, pe lângă viteza maşinii, e nevoie şi de viteză de reacţie din partea concurenţilor în cazul în care ceva nu merge bine. Tehnic vorbind, improvizaţiile şi ingeniozitatea sunt absolut necesare în situaţia în care o piesă cedează şi trebuie înlocuită. Despre ceea ce simt, despre curse şi implicaţiile financiare, ne-au povestit, în paralel, doi dintre participanţii la Raliul Bucovăţului ediţia a IV-a 2013, Andi Ragnar Chircă şi Marius Ionică (Pilu).
R: Cum a fost cursa?
Andi Ragnar Chircă: Cursa a fost cu peripeţii, în sensul că în câteva sute de metri de încălzire şi verificare a maşinii, cutia de viteze a rămas blocată în treapta a treia. Acest incident s-a soldat cu schimbarea cutiei de viteze şi, pe această cale, vreau să îi mulţumesc lui Ionică Marius (PILU), pentru că a renunţat la prima urcare şi a reuşit într-o oră să schimbe cutia de viteze de la maşina mea cu una de stradă şi aşa am avut cum să fac şi eu patru dintre cele cinci urcări. Apoi, în urcări a trebuit să mă acomodez cu maşina, comportamentul ei fiind total diferit faţă de maşinile de stradă cu care am mai venit până acum la curse. În urcarea a treia, am tras mai tare şi am întors maşina într-un viraj de dreapta, pierzând timp. Aş fi vrut să mai fie încă patru-cinci urcări, să mă acomodez cu ea şi apoi una pentru timp. În linii mari, sunt mulţumit pentru că am avut un prim contact cu maşina asta, pe care o aşteptam de mult timp. Mai sunt multe de pus la punct şi de ajustat la ea, dar suntem pe drumul cel bun şi sper ca în 2014 să ajung în zona podiumului.
Marius Ionică (Pilu): Ok, evenimentul a fost foarte bine organizat, au fost spectatori mulţi, cât despre cursă, a fost una reuşită. Deşi am câştigat cursa la clasa mea, nu am fost foarte mulţumit pentru că nu am reuşit să-mi bat timpul anterior.
R: Ce calităţi trebuie să ai ca să concurezi la raliu?
Andi Ragnar Chircă: Trebuie să îţi placă şi să vrei, restul e can-can. Cu un minimum de efort financiar se poate face o maşină de curse pentru competiţiile locale.
Marius Ionică (Pilu): În primul rand, trebuie să-ţi placă, să existe pasiune. Apoi, contează antrenamentul, adică să mergi la cât mai multe curse, să capeţi experienţă. Nu în ultimul rând, contează maşina cu care participi.
R: Ce simţi în timpul unei curse?
Andi Ragnar Chircă: Nu prea este timp de simţit. Jos, înainte de start, sunt multe de făcut: verificări, setări, ajustări, reparaţii care apar în urma verificărilor, presiune în roţi, schimbat roţi etc.. Pe urcare, iar nu este timp de simţit ceva, pentru că trebuie să fii atent la abordarea virajelor, la comportamentul maşinii pe curbe, la situaţii neprevăzute – gen pietriş sau nisip pe carosabil. Sus, după finish, se verifică timpul şi se corelează cu greşelile de pe urcare, se fac ajustări la maşină şi la abordarea virajelor în care se mai poate câştiga timp. După toate urcările, se duce maşina la garaj şi tot ce mai simţi este oboseala, care se tratează cu un somn lung.
Marius Ionică (Pilu): Adrenalină!
R: Când ai început să concurezi? Nu ţi-a fost frică?
Andi Ragnar Chircă: Am început să concurez în 2004, la câteva luni după ce am luat permisul, iar frică nu mi-a fost pentru că înainte de cursele auto am făcut paraşutism.
Marius Ionică (Pilu): E ceva vreme, nici nu mai ţin minte exact numărul competiţiilor. Nu, frică nu.
R: Cât de costisitoare e pasiunea asta? Cât de des îţi permite bugetul să participi la curse?
Andi Ragnar Chircă: Sportul automobilistic este de departe cel mai costisitor şi se face cu eforturi financiare mari. Nu muncesc doar pentru curse, ci particip în funcţie de cum îmi permite bugetul. Dacă bugetul este de stat acasă, la televizor, atunci văd Formula 1. Sponsorii fiind inexistenţi, bugetul de curse se face din ce-mi rămâne din salariu, adică doar pentru a concura la curse locale. Investiţia pentru un Campionat Naţional este de minimum 12.000 de euro pentru un debutant, iar dacă pe lângă debut se caută şi performanţe, bugetul trebuie cel puţin dublat.
Marius Ionică (Pilu): Destul de costisitoare. Din cauza banilor nu reuşesc să merg mai mult, să mă antrenez, să particip la mai multe curse. Ceea ce fac, fac din salariul meu, nu am momentan sponsori sau altă susţinere financiară.
Clasament
Clasa 1 (0-1.400 centimetri cubi):
Locul 1: Volintiru Radu – Suzuki Swift GTI Best time: 1:14:307
Locul 2: Biban Ionel – Peugeot 106 Best time : 1:19:525.
Clasa 2 (1400-1600 cmc):
Locul 1: Ionica Marius – Vw Golf 1 Proto Best time : 1:10:657
Locul 2: Bratu Lucian – Honda Civic VTi Best time :1:13:446
Locul 3: Golea Mihai – Vw Golf 3 Best time :1:15:629
Clasa 3 (1600-2000 cmc):
Locul 1: Dutescu Mihnea – Renault Megane Best time si Record personal :1:02:849
Locul 2: Radovici Danut – Vw golf 2 GTI Best time : 1:11:858
Locul 3: Lascu Alexandru – Renault Megane Best time : 1:12:386
Clasa 4 (2000-3000) Nici un concurent
Clasa 5 (motoare cu o capacitate de peste 3.000 cmc):
Locul 1: Daianu Alexandru -Audi S3 Best time :1:03:106
Locul 2: Popescu Claudiu – Subaru Impreza WRX Best time: 1:07:135
Locul 3: Cioroiu Codrut – Mitsubishi Lancer Evo 8 Best time :1:09:835
Timpi deschizători:
1. Dutescu Mihnea – Ferrari 458 Italia – 1:04:116
2. Ovidiu Zaberca – Mitsubishi Lancer Evo 8 MR – 1:02:384 RECORD pe Bucovat !
3. Lucien Hora – Ford Fiesta 2.0 – 1:15:936
4. Valentin Porcisteanu – Mitsubishi Lancer Evo 9 – 1:13:351
Partenerii evenimentului desfăşurat duminică, 4 noiembrie, pe Dealul Bucovăţului, au fost “Renamed” Laborator de analize medicale, “Plus Auto” – Dealer Ford , “Intercars” Craiova – Importator Piese Auto. Parteneri Media: Craiova Forum şi Ziarul “Indiscret”.